dalkullan
Hej alla!

Är lite bekymrad då mina gurkplantor inte alls ser glada ut... Jag har satt dem i ko på påse, detta gjorde jag för en dryg vecka sedan.

Det kan inte vara brist på vattning som är orsaken, de är inte torra.
Kan det vara så att de inte vill ha ko på påse????
Eva 33c
Jag tror inte "ko-på-påse" är problemet egentligen. Plantor slokar när inte vattentransporten fungerar som den ska. Det i sin tur kan bero på olika saker. Om det varit mulet väder en längre tid och solen plötsligt kommer fram händer det ofta att växten inte hinner ställa om tillräckligt fort och bladen slokar. Då kan det vara bra att skugga plantorna. Även blåst kan ha den effekten. Vet inte om du har dina gurkor ute eller i växthus. Att ge mer vatten kan bli förödande då de inte kommer att kunna ta upp det, utan jordbädden blir istället stående våt, och kan bli både kall och syrefattig. I värsta fall tar det död på en del rötter och så blir möjligheten till att ta upp vatten ännu mindre, lite ond cirkel alltså.
Temperaturer och storlek på plantorna i förhållande till krukan har betydelse.
Förmodligen löser sig problemet om du skuggar lite, och inte vattnar mer om jorden är fuktig. Skulle den vara väldigt fuktig kan du eventuellt plantera om dem i ny torr och varm jord. Eller byta ut en del om vi tala om stora krukor.
dalkullan
Hej Eva och tack för ditt svar.

Jag har mina gurkplantor i växthus, i samma hinkar som jag hade förra året.

Får låta bli att vattna dem ett tag och se om det kan hjälpa.
Bra att veta att det troligtvis inte är "ko-på-påse" som är problemet.

Ha en bra dag!!
kryddbruden
CITAT (dalkullan @ 20-06-2012, 14:31) *
Hej Eva och tack för ditt svar.

Jag har mina gurkplantor i växthus, i samma hinkar som jag hade förra året.

Får låta bli att vattna dem ett tag och se om det kan hjälpa.
Bra att veta att det troligtvis inte är "ko-på-påse" som är problemet.

Ha en bra dag!!

Hej!
Jag hade samma problem med två av mina plantor.
Jag bäddade in dem i fiberduk så det såg ut som strutar och lät bli att vattna på ett tag..
De klarade sig. peppar,peppar...
De har i alla fall rätat upp sig och växt till sig ordentligt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon