|
johanask
20-06-2012, 15:58
Hej!
Har ett staket av flätat korgvide (Salix viminalis) på min odlingslott som jag nu vill ta död på.
Jag har en tanke att spara de döda stängerna och måla dem eller pryda dem med klätterväxter, så hur går jag tillväga för att döda det på effektivast sätt så att det inte skjuter nya skott men samtidigt inte behöver grävas upp?
Kan jag ringbarka det? Hur gör jag i så fall?
Tack!
Gossen Ruda
20-06-2012, 18:06
Ringbarka går men tar några år. Varenda pinne måste barkas in på veden. Salix har en förmåga att skjuta nya skott nedanför ringbarkningen så de får hållas efter. Annars kan du spruta/pensla Roundup på bladen. Sen är frågan hur länge de återstående pinnarna håller innan de ruttnar? Ett par år kanske.
Rotbeskärning, rotbeskärning och rotbeskärning. Och upp med salixen i höst, när tillväxten är som minst. Rejält arbete har aldrig skadat nån.
*Stintan*
21-06-2012, 07:22
CITAT (CillaM @ 21-06-2012, 01:12)  Rotbeskärning, rotbeskärning och rotbeskärning. Och upp med salixen i höst, när tillväxten är som minst. Rejält arbete har aldrig skadat nån. Håller med! Bättre att fixa nånting annat om man nu vill ha något till växterna att klättre på.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2012, 19:06)  Annars kan du spruta/pensla Roundup på bladen. Jag testade att pensla roundup på Salix-sly runt huset, och de krävde mycket roundup och upprepade applikationer för att dö. Jag är rätt besviken på roundup, det enda det egentligen bet riktigt bra på (dvs i låg dos och en enda applikation) var enhjärtbladiga växter som gräs (bergrör).
malarmaster
22-06-2012, 07:57
CITAT (Azur @ 22-06-2012, 08:50)  Jag testade att pensla roundup på Salix-sly runt huset, och de krävde mycket roundup och upprepade applikationer för att dö. Jag är rätt besviken på roundup, det enda det egentligen bet riktigt bra på (dvs i låg dos och en enda applikation) var enhjärtbladiga växter som gräs (bergrör). den lösningen du köper i affär är inte särdeles effektiv. jag lyckades komma över några liter från en bonde och det var andra grejor,den är mer koncentrerad och man styr själv spädningen.nu skall man vara aktsam med gifter,roundup är ett gift och inte ofarligt i jorden som de säger. en spade och lite arbete är oftast effektivare. ulf
Gossen Ruda
22-06-2012, 08:53
Det finns koncentrat att köpa även i vanliga butiker. Vid pensling rekommenderas spädning 1:1, normalt är det 50 ml per liter vatten.
GMträdvård
22-06-2012, 10:07
Jag skulle nog gå på rötterna och stammen med roundup istället för bladen ifall du vill ha bort det så snabbt som möjligt. Borra upp ett litet hål där stam och rot möts och fyll i lite roundup. Detta är ruggit effektivt. Att tillägga så är jag själv inte så glad för roundup men det finns lägen där man har behov av den, samt så är kemikalieinspektionen i Sverige väldigt hård jämnfört med andra länder och dessa medel granskas hårt innan de får säljas i butik. Används dessa medel enligt bruksanvisningen så har dessa medel minimal inverkan på jorden, problemen ligger ofta hos användaren som inte använder angivna doseringsmängder vilket resulterar i en större negativ inverkan på jorden.
johanask
22-06-2012, 12:36
Tack för era svar!
Problemet är dels att rötterna även finns under gräsgångvägen mellan odlingslotterna, varvid jag helst hade undvikit att behöva gräva upp just där. Därför hade det varit bra om rotsystemet "självdog" och kan förmultna i marken.
Med era svar, borde jag då alltså klippa ner dem längs med marken i höst och sedan borra hål och spruta in RoundUp precis vid ytan?
Tack och trevlig midsommar!
Huggorm
22-06-2012, 12:53
Eller ringbarka, och plocka bort de skott som kommer från under ringbarkningen. Det tar längre tid, men du slipper sprida gift på din odlingslott.
Jag har inte sett att Monsanto på sina bruksanvisningar fått rekommendera att deras glyfosatvätska RoundUp används på det här sättet. Det verkar som gjort för spill, dräll och överdosering.
Kan någon av er som rekommenderar detta hänvisa till den RoundUp-förpackning där detta finns beskrivet i bruksanvisningen?
Själv har jag för några år sedan kollat hur kemikalieinspektionens och andras granskning av RoundUp och andra glyfosatprodukter sett ut. Jag kan inte hålla med GMträdvård om att granskningen av medlet var övertygande. Det kunde heller inte Kemikalieinspektionen kalla det i höstas, när fyra sakkunniga berättade om hur de egna resurserna ser ut för granskning.
Gossen Ruda
23-06-2012, 20:44
CITAT (Cilla @ 23-06-2012, 20:48)  Jag har inte sett att Monsanto på sina bruksanvisningar fått rekommendera att deras glyfosatvätska RoundUp används på det här sättet. Det verkar som gjort för spill, dräll och överdosering.
Kan någon av er som rekommenderar detta hänvisa till den RoundUp-förpackning där detta finns beskrivet i bruksanvisningen?
Själv har jag för några år sedan kollat hur kemikalieinspektionens och andras granskning av RoundUp och andra glyfosatprodukter sett ut. Jag kan inte hålla med GMträdvård om att granskningen av medlet var övertygande. Det kunde heller inte Kemikalieinspektionen kalla det i höstas, när fyra sakkunniga berättade om hur de egna resurserna ser ut för granskning. Tja, om du menar pensling med lösning 1:1 så står det på förpackningen av koncentrat Roundup G. På samma förpackning står det även att man kan pensla outspädd Rondup på nyligen avsågade trädstammar. Bara en liten fundering, när skall du och andra inse att slaget är förlorat och sluta med korståget mot Roundup? 40 år eller så med medlet utan skadeverkningar borde väl räcka?
Intressant med den beskrivningen Åke/Ruda, ska kolla upp den. Tack.
I övrigt sakfel: Glyfosat har inte använts länge i den omfattning och i den koncentration som det används i trädgårdssammanhang idag. Flera länder och flera svenska kommuner upptäcker att det inte bryts ned innan det kommer till grundvattennivå och därmed dricksvatten. Många länder försöker begränsa användningen, några har förbjudit det. Forskning på andra organismer än växter är svag och dessutom omstridd.
I övrigt håller jag mig ifrån att sätta epitet på din 100%-iga närvaro i alla forumtrådar där man skulle kunna föreslå att använda glyfosat. Den dag jag kan bistå den rörelse som du kallar korståg så gör jag det. Om det behövs. Glyfosat kommer liksom de flesta andra superpopulära bekämpningsmedel i historien att förbjudas eller fasas ut mot smartare metoder.
CITAT (Cilla @ 24-06-2012, 00:54)  I övrigt sakfel: Glyfosat har inte använts länge i den omfattning och i den koncentration som det används i trädgårdssammanhang idag. Flera länder och flera svenska kommuner upptäcker att det inte bryts ned innan det kommer till grundvattennivå och därmed dricksvatten. Fast det används inte i stor omfattning i trädgårdssammanhang. Det används i stor omfattning i jordbrukssammanhang.
Gossen Ruda
24-06-2012, 06:27
CITAT (Cilla @ 24-06-2012, 00:54)  Intressant med den beskrivningen Åke/Ruda, ska kolla upp den. Tack.
I övrigt sakfel: Glyfosat har inte använts länge i den omfattning och i den koncentration som det används i trädgårdssammanhang idag. Flera länder och flera svenska kommuner upptäcker att det inte bryts ned innan det kommer till grundvattennivå och därmed dricksvatten. Många länder försöker begränsa användningen, några har förbjudit det. Forskning på andra organismer än växter är svag och dessutom omstridd.
I övrigt håller jag mig ifrån att sätta epitet på din 100%-iga närvaro i alla forumtrådar där man skulle kunna föreslå att använda glyfosat. Den dag jag kan bistå den rörelse som du kallar korståg så gör jag det. Om det behövs. Glyfosat kommer liksom de flesta andra superpopulära bekämpningsmedel i historien att förbjudas eller fasas ut mot smartare metoder. Den lilla förbrukningen som förekommer i trädgårdar saknar betydelse. De ställen där man hittat medlet i grundvattnet, i mikroskopiska mängder, är samtliga jordbruksmarker vilket kanske borde beaktas. Eftersom medlet är miljörörelsens hatobjekt nr 1 har man gjort mycket försök för att hitta något sätt att stoppa det utan att lyckas. Vilka länder har förbjudit det? Troligen är glyfosat det mest smarta medlet som kommit ut på marknaden. Tillägg: Att jag ofta föreslår Roundup beror lite på att jag inte är rädd för spöken.
eugenia
24-06-2012, 10:00
Hej Johanask och välkommen till Odla! Har du skaffat odlingslotten helt nyligen så skulle jag rekommendera att du väntar lite med så stora förändringar som att ta bort videstaketet, hälla roundup i marken osv, utan att låta sommaren gå och kolla hur det känns lite längre fram. Det som verkar vara en jättebra idé nu: att ta död på videstaketet och måla oh pynta det, kanske känns annorlunda efter ett tag. Ett sådant staket är en mycket bra tillgång, inte minst estetiskt eftersom det utgör en fin neutral bakgrund till färger, blommor och pynt som man ju ofta vill ha i sin lott. Alltså mitt råd: behåll det!
Om det ändå ska bort så gör så här: Ta en grensax och klipp av det jämn med marken och ställ åt sidan. Efter det kan du ganska lätt gräva upp rotsystemet. Farhågan att rötterna ska ha löpt iväg under gräsgången är onödig. Korgvide har sina rötter rakt under busken.Jag har själv grävt upp och flyttat runt korgvide i min trädgård. Jag tycker inte att de är så svåra att dra upp med spade (och ev spett). Gräsgången klipps väl med gräsklippare regelbunget, detta kan knappast bli ett problem. Att rekommendera Roundup till din odlingslott är bara dumheter. Det är ett så fruktansvärt gammalt och förlegat sätt att förhålla sig till odling.
Sedan när videstaketet har torkat kan du fästa det där du vill ha det med armeringsjärn som du trycker ner i marken.
Gossen Ruda
24-06-2012, 10:26
CITAT (eugenia @ 24-06-2012, 11:00)  Hej Johanask och välkommen till Odla! Har du skaffat odlingslotten helt nyligen så skulle jag rekommendera att du väntar lite med så stora förändringar som att ta bort videstaketet, hälla roundup i marken osv, utan att låta sommaren gå och kolla hur det känns lite längre fram. Det som verkar vara en jättebra idé nu: att ta död på videstaketet och måla oh pynta det, kanske känns annorlunda efter ett tag. Ett sådant staket är en mycket bra tillgång, inte minst estetiskt eftersom det utgör en fin neutral bakgrund till färger, blommor och pynt som man ju ofta vill ha i sin lott. Alltså mitt råd: behåll det!
Om det ändå ska bort så gör så här: Ta en grensax och klipp av det jämn med marken och ställ åt sidan. Efter det kan du ganska lätt gräva upp rotsystemet. Farhågan att rötterna ska ha löpt iväg under gräsgången är onödig. Korgvide har sina rötter rakt under busken.Jag har själv grävt upp och flyttat runt korgvide i min trädgård. Jag tycker inte att de är så svåra att dra upp med spade (och ev spett). Gräsgången klipps väl med gräsklippare regelbunget, detta kan knappast bli ett problem. Att rekommendera Roundup till din odlingslott är bara dumheter. Det är ett så fruktansvärt gammalt och förlegat sätt att förhålla sig till odling.
Sedan när videstaketet har torkat kan du fästa det där du vill ha det med armeringsjärn som du trycker ner i marken.  Det är väl ca 40 år sen glyfosatet började produceras så att kalla det fruktansvärt gammalt är att ta i. Då är är jag äldre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|