Full version: Limequat
rosita
Såg att det finns Limequat nu, en korsning mellan lime och cumquat. Är det någon här som har en sådan?
Alexander-VG-zon3
Jag har haft 3olika sorter. Tycker det var en svår citrus att sköta fällde varje vinter alla blad men kan ha haft otur. Blommade dock väldigt mycket med underbar doft. Har funderat på att köpa en nya men det har inte blivit av. Hittar du så köp och testa tummenupp.gif
rosita
Har du dem inte kvar?

Jag har hittat dem på Ingos blommor i Barkåkra. De ska visst vara lättare att sköta än citronträd. dunno.gif

Jag funderar på att köpa en, men de är stora och dyra, de kostar 475:-. Jag får se om jag inhandlar en efter midsommar!

Jag tvekar p.g.a. att de två citronträd jag har, har varit ganska krävande. De har haft sköldlöss, gulnat, tappat många blad och ser lite tråkiga ut. Däremot har jag köpt en Limonella tidigt i vår och den är än så länge jättefin! Frukterna som satt på vid inköp, är uppätna och de var jättegoda. Den har blommat och nu har den en massa kart, varav en börjar mogna!
Alexander-VG-zon3
Då har du redan en limequat, Limonella är en sådan, den heter Citrus × floridana ''Eustis'',, har haft den 2 gånger (har hittat dom i små i färgade krukor på spalje för ganska billig peng). Denna sort har varit tålig.

Tycker inte det är någon större skillnad i skötsel jämtemot andra, under vintern har citronträd varit lättare att sköta.

Har även haft Citrus × floridana  ''Tavares'', denna var den som varje vinter tappade mycket blad. Köpte denna redan som stor från england,, men den hade dåligt med rötter som dessutom var in klippta hårt tror det kan ha gjort att den mått sämre.

Här är bild på den närmast,, den med grov stam.
http://flaxss.webs.com/apps/photos/photo?photoid=53860442

Samma bild det är den i hörnet
http://flaxss.webs.com/apps/photos/photo?photoid=53860443

Denna klippte jag ner vinter två ganska rejält ner i stammen (tror den fick svamp eller nåt) den växte många nya skott på det, men uttsendet var förstört så jag kan ha gett bort den eller kastat den. Kommer inte ihåg.

Har även haft en köpt på ebay som bara hette limequat,, utan sortnamn men den var ganska klen från början.

rosita
Intressant! Att det är en limequat jag har som heter Limonella unsure.gif Men det kan nog stämma; frukterna på den är lika små som cumquat tummenupp.gif

Men den Limequat som jag har sett hos blomsterhandlaren har större frukter, de är stora som limefrukter, ja t.o.m. lite större. dunno.gif

Det är synd att det inte står det riktiga namnet på etiketten som sitter i krukan thumbdown.gif

[attachment=70818:forumbild.jpg]
Mickie
Har precis fått en liten limequat-stickling. Hoppas på frukter så småningom. Hur använder ni frukterna? Går dom att använda som lime?
Mickie
Har precis fått en liten limequat-stickling. Hoppas på frukter så småningom. Hur använder ni frukterna? Går dom att använda som lime?
djur7
CITAT (Mickie @ 06-05-2013, 10:54) *

Var får man tag på en sådan stickling?
rosita
CITAT (Mickie @ 06-05-2013, 09:54) *

Frukten borde smaka som lime. Min limonellafrukt smakar i alla fall citron flirting.gif
Mickie
CITAT (djur7 @ 08-05-2013, 06:28) *
Var får man tag på en sådan stickling?

Jag fick sticklingen av en kompis. Jag vet inte var hon köpt sin planta men det är nog i en vanlig blomsteraffär. Den står Limonella på etiketten o efter lite googlande fick jag reda på att det är just en limequat. Limequat finns för övrigt i tre varianter. Den här kallas även 'Eustis'. Hoppas den smakar lime! Har stora förhoppningar för nu äntligen har min kumquat fått knoppar och förhoppningsvis lyckas jag även m denna!
addo
CITAT (rosita @ 22-06-2012, 15:37) *
Intressant! Att det är en limequat jag har som heter Limonella unsure.gif Men det kan nog stämma; frukterna på den är lika små som cumquat tummenupp.gif

Men den Limequat som jag har sett hos blomsterhandlaren har större frukter, de är stora som limefrukter, ja t.o.m. lite större. dunno.gif

Det är synd att det inte står det riktiga namnet på etiketten som sitter i krukan thumbdown.gif

[attachment=70818:forumbild.jpg]

Det här med korsningar och sortnamn överhuvudtaget är lite speciellt. Sortnamn betecknar en speciell individ med alla dess kloner. Man kan likna det med att människor är samma art fast vi ser olika ut och har olika personlighet, på samma sätt kan tex en frukt smaka olika eller en växt se annorlunda ut fast den är samma korsning eller art.

Sort betecknar bara vilken individ det är. (Varje gång man tex tar en stickling så klonar man)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon