Ormrot
Jag har en Prince Charles (jackmanii) som har överlevt sin andra vinter. Förra sensommaren/hösten blommade den väldigt vackert. Den växer med eftermiddagssol i fuktig jord. Problemet är att den är planterad där vårfloden drar fram, det är alltså inte bara fuktigt utan direkt blött under en period varje vår. Jag funderar på om jag borde flytta den. Den har bara kommit upp ca en decimeter hittills i år, borde den inte kommit längre om den trivdes?

Hur och när flytta? Jag vill hemskt ogärna ta död på den eftersom den har ett sentimentalt värde för mig.

Och vad kan jag ersätta den med (klematis eller något annat) som klarar vätan och zon 5?
Ormrot
Ingen som har några tips?
Finn Klematis
Hej!

Troligen är det för vått, så den behöver flyttas. Men då den är
i dålig kondition kan en flyttning misslyckas. Gräv upp den,
har stor frisk rot plantera den på ny plats. Är roten liten och
dålig, plantera i kruka.

Lycka till.
Finn
Ormrot
Tack för svar!
Finns det någon klematis, eller annan klättrare, som är lite tuffare och som det kan vara värt att chansa med? Fördelen med platsen är att jorden aldrig torkar ut helt. Men två till fyra veckor per år är det alltså riktigt blött.
Finn Klematis
Hej!

Du kan på ett mycket enkelt sätt dränera det sura området.
Låna hem en jordborr, minst 10 cm. diameter, borra några
hål ca. 1,5 m djupa där det är som våtats. Fyll hålen med
småsten eller macadam.
Sedan har jag gjort en miss, jag har inte noterat att Du
har så kärvt zonläge.
Byt ut Prince Charles mot Emilia Plater,hon är en tuff polska.
Jag tror inte att Du kommer att se någon skilnad på blommorna,

Finn
Ormrot
Emilia Plater ska införskaffas! Valet stod faktiskt mellan henne och prinsen för två år sedan.

(Tyvärr kan jag inte dränera som du föreslår. Det är berg med ett tunt jordlager. Här och där finns fickor med lite mer djup, klematisen med sällskap står i en sådan ficka.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon