Full version: Hårspännefråga
Gossen Ruda
De som vågar öppna tråden om Japan känner till bakgrundshistorien om det jag frågar om. Vad kallas på svenska det hästskoformade band av plast eller metall flickor har i håret ibland? Jag har googlat lite och sett att det kallas för diadem men det tycker jag är fel, diadem är mindre och sitter högst upp på skulten och är fäst i håret. Det jag frågar efter håller håret på plats. I USA kallas det ibland för Alice band för att Alice i underlandet avbildas med ett sådant. På japanska som sagt katusha.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2012, 12:59) *
De som vågar öppna tråden om Japan känner till bakgrundshistorien om det jag frågar om. Vad kallas på svenska det hästskoformade band av plast eller metall flickor har i håret ibland? Jag har googlat lite och sett att det kallas för diadem men det tycker jag är fel, diadem är mindre och sitter högst upp på skulten och är fäst i håret. Det jag frågar efter håller håret på plats. I USA kallas det ibland för Alice band för att Alice i underlandet avbildas med ett sådant. På japanska som sagt katusha.

Diadem kan sitta precis var som helst, antingen uppe på huvudet eller mer mot pannan. Det kan också ha piggar på undersidan så det sitter fast i håret, eller vara helt slätt så det inte sitter fast/håller fast alls...
Det du pratar om kallas alltså diadem.
Blomstertanten
KRT har helt rätt!
Diadem heter det oavsett vad du tycker om det Ruda flirting.gif
Eva-Helene
Det heter diadem. Sitter det högst upp, liggande s.a.s. och hålls på plats med nålar el.dyl. så heter det tiara.
Gossen Ruda
Okidoki, då får det bli diadem då. Jag ger mig, ödmjuk som alltid. innocent.gif
Peztis
Japp, du får ge dig! Det heter diadem.

Om det endast sitter uppe på hjässan är det en tiara. En tiara behöver inte vara så där så som man ser på skönhetstävlingarna utan är som ett diadem men endast för utsmyckning, inte för att hålla undan håret (vilket ett diadem gör).
Spontant skulle jag säga att Alice i underlandet hade ett vanligt hårband, dvs ett band som man knyter i nacken eller en rosett som syns.
Bee
Jag har på mig ett diadem just nu. Ett smalt svart i plast med piggar så att det sitter fast i håret. Jag har det för att håret inte skall falla ner i ansiktet på mig när jag rotar i trädgården smile.gif Jösses Ruda, var på skolgården höll du hus på 60-talet när diadem var jättepoppis bland flickorna!
Gossen Ruda
CITAT (Bee @ 21-06-2012, 22:00) *
Jag har på mig ett diadem just nu. Ett smalt svart i plast med piggar så att det sitter fast i håret. Jag har det för att håret inte skall falla ner i ansiktet på mig när jag rotar i trädgården smile.gif Jösses Ruda, var på skolgården höll du hus på 60-talet när diadem var jättepoppis bland flickorna!

Då diggade jag småflickor. Utan att bli kallad gubbsjuk. laugh.gif Jodå, jag kommer ihåg någotsånär hur det såg ut men eftersom jag inte själv hade något vet jag inte vad de hette. Eller så har jag glömt det.

PS. Jag tycker diadem låter mycket "finare" än ett böjt plastband.
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2012, 22:11) *
Då diggade jag småflickor. Utan att bli kallad gubbsjuk. laugh.gif Jodå, jag kommer ihåg någotsånär hur det såg ut men eftersom jag inte själv hade något vet jag inte vad de hette. Eller så har jag glömt det.

PS. Jag tycker diadem låter mycket "finare" än ett böjt plastband.

Jamen då tycker jag vi fortsätter att kalla hårmojen för diadem, oavsett material smile.gif
(Och på tidigt 60-tal var mitt diadem av metall. På den tiden visste man inte vad nickelallergi var. Det gjorde bara ont men ville man vara fin så.... smile.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon