Full version: kalkfri näring?
kryddan
... nu kommer väl en såndäringa nybörjarfråga igen dåva.. rolleyes.gif Jag har en del krukväxter som enligt böckerna vill ha kalkfri näring: och då kommer min lilla fråga - vad kan det vara för sort tro?? De näringslösningar och pinnar jag brukar stöta på verkar ju alla innehålla olika mått av kalk..

Nån som kan tipsa mig???
Micke
Rhododendrongödsel. Borde ju vara kalkfri...

Micke
kryddan
Jo.. det är klart, kan man använda det inomhus då unsure.gif Benmjöl har ju inte mycket kalk i sig väl - men det står alltid på paketet att det endast är för utomhusbruk
Micke
Tror nog du kan använda rhodo-gödsel också inne. Men benmjöl innehåller en hel del kalk, det inser du nog om du tänker efter... smile.gif

Micke
Virgo
Orkidé gödsel är oxå bra.
Annars är det bara att läsa innehållsförteckningen på förpackningarna.
Bjornka zon IV
Hej!

Flytande Blåkorn innehåller tydligen inget kalk. Hälsn Björn
TeliaNet
är det inte hasselfors bevattningsgödning kalkfri?
tror jag tittade på den på granngården.
rutis
CITAT (kryddan @ 22-03-2004, 11:43)
... nu kommer väl en såndäringa nybörjarfråga igen dåva.. rolleyes.gif   Jag har en del krukväxter som enligt böckerna vill ha kalkfri näring: och då kommer min lilla fråga - vad kan det vara för sort tro?? De näringslösningar och pinnar jag brukar stöta på verkar ju alla innehålla olika mått av kalk..

Nån som kan tipsa mig???

Om du bor i Stockholm så har de på Ulriksdals slotsträdgård en speciell gödsel för kalkskyende krukväxter. Om den är extra speciellt bra eller så vet jag inte, men den har jag använt. biggrin.gif

http://www.rappne.nu/
kryddan
CITAT (Micke @ 22-03-2004, 13:35)
Tror nog du kan använda rhodo-gödsel också inne. Men benmjöl innehåller en hel del kalk, det inser du nog om du tänker efter... smile.gif

Micke

ehm... ja det borde jag ju inse wub.gif ben och kalk och jaa... Grejen är den att jag tvivlade på mitt sunda förnuft : när jag surfade runt och letade info om gödning hittade jag detta på www.frohuset.nu

Gödning - Benmjöl , N0001 39,00kr

Milt långtidsverkande gödningsmedel. Mycket lämplig att använda vid plantering av blomsterlökar. Innehåller hög halt av fosfater vilket ger en rik blommning. Vikt: 1 Kg.

Användning och tips
För bästa resultat blandas Benmjöl i planteringshålet vid nyplantering. Vattna rikligt efteråt. Endast avsedd för utomhusbruk.

Tips
Vid nyplantering dosera 1 rågad matsked gödsel (ca 1/4 dl) i varje planteringshål.

Innehållsförteckning
Organiskt NP-gödsel
(N) Kväve 7%
(P) Fosfor 9%

Men förmodligen har väl Fröhuset vimsat till det också, eller så är det någe annat i deras benmjöl

Tack för tipsen, orkidenäring har jag hemma så det ska jag pröva - min lokala handelsträdgård är sisådär välsorterad på näringsfronten men jag ska försöka göra en utflykt till Ulriksdal e.dyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon