Eva i Skåne
Det har stått mycket om "falska" svenska jordgubbar och priserna. Vad har du betalt för midsommarjordgubbarna och är du säker på att dom är svenska?

Maken kom precis tillbaka från byn och har köpt garanterat svenska lokalodlade gubbar för 25kr litern.

Potatisen kostade 3,95 igår, men vi såg något erbjudande för 88öre kilot.
Rebecca
Jag köpte mina jordgubbar för 35, lite dyrt kanske men det var ett impulsköp och då fick det bli så. De är svenska.

Coop här hemma har erbjudande om att köpa färskpotatis för 50 öre kilot om du handlar för över 200:- i övrigt.
*Stintan*
Mina svenska gubbar kostade 68 :-/kg, dvs 2 l cirka, igår.
Berith
Jordgubbarna kostade 40:- litern, och det står på kartongen att dom är svenska. Och då ska dom vara det också. mad.gif

Potatisen kostade 0,01 kr/kg - högst 5 kg per kund - om man handlade för minst 500:-. Kollade inte på kvittot vad mina kostade eller vägde. Har heller inte smakat på dom än, det blir lite senare idag.
silos
40 kronor per liter köpte jag jordgubbar utanför Ica och från Lidl senare en ask för nästan 14 kronor,jag tror att det var en liter också.
Men ingen av dessa jordgubbar smakade riktigt gott som jordgubbarna smakade förritiden:(
malarmaster
idag midsommarafton tog ICA 35:- litern,3 l för en hundring,garanterat svenska.
utanför konsum kostade de 30:- och såldes i neutrala askar svenska enl. utsago men....
odlare,ursprung m.m kunde inte redogöras för.
det blev ICA. ulf

Ps konsum var inte inblandat,det är nerlagt sedan flera år,försäljarna är typ rumäner eller något sådant,har inte frågat .Ds
mamamaggan
35 kr litern eller 3 liter för 90 kr hos våran torghandlare . Det är svenska jordgubbar från trakten .
Berith
CITAT (Berith @ 22-06-2012, 11:18) *
---

Potatisen kostade 0,01 kr/kg - högst 5 kg per kund - om man handlade för minst 500:-. Kollade inte på kvittot vad mina kostade eller vägde. Har heller inte smakat på dom än, det blir lite senare idag.

Nu har jag kollat kvittot och så här står det: 4.168 kg x 6.90 kr/kg = 28.76 - rabatt 28.72 = 4 öre. Undrar vad potatisodlaren fick i lön för dom fyra kilona... g.gif

Dom inmundigas förresten en annan dag!
Myosotis
4 för 100 utanför ica igår. Ingen aning om de var svenska. Det var de nog kanske.
Anki på Öland
30:- l. för öländska på ICA, 25:- l för småländska borta i Köpstan - jag köpte mina hos bonden, garanterat öländska och nyplockade för 35:-/l.

2:90/kg för potatisen hur mycket eller lite du än handlar för.
Ugglemormor
De ligger nog vid 30kr litern vad jag hann se... Men jag brukar köpa dem hos en lokal odlare då jag har mina 2 veckors "ensamsemester", och då passar jag på att köpa extra till maken när han kommer över dagen efter en vecka....... Det också för att skicka hem smutstvätt och han tar med sig en färdigpackad kasse nytt och min post.

En sommar utan jordgubbar är inte lika bra......Tyvärr har vår lokala odlare lagt ner sitt, annars köpte vi där ...
malcolm
Betalade 40 kr idag på ICA (från Öland).
kerstinbern
Jordbruksverket tar prover för isotopanalys, för att fastställa ursprunget för misstänkta jordgubbar

http://www.jordbruksverket.se/formedier/ny...5800085772.html
http://www.sydsvenskan.se/sverige/misstank...alp-av-isotoper
Krolliljan
30 :- häromdagen och idag 45:- thumbdown.gif
Eva i Skåne
CITAT (Krolliljan @ 22-06-2012, 19:46) *
30 :- häromdagen och idag 45:- thumbdown.gif

Ja, dom är lusfräcka sådana här dagar rtfm.gif
Peztis
Handlade igår. 29:-/fp (brukar väl vara ca 0,5 l = 0,5 kg) och 1,90:-/kg för färskpotatisen. Det sades vara svenskt.

Och på ICA Maxi var det.
ingrid fuxwall
Plockade smultorn i hatten och åt istället för de jordgubbar jag inte köpt, minst lika gott
gnon49
Har faktiskt inte köpt några gubar. Orsaken är att det verkar bli mycket egenhändigt odlade jordgubbar. Och dom smakar ju alltid bättre än dom köpta. whistling.gif
Peztis
Så sant, men mina är ännu gröna kart! Fast jag såg faktiskt tre röda smultron som jag skulle visa sonen. Glömde det! Får ta det imorgon istället.
omk
3 liter för 100 spänn. Utanför COOP.

Jättefina ! Stora, röda och söta. Fick provsmaka !
Mina egna är knappt kart ännu ...
Ugglemormor
Hann inte plantera ens någon planta i år....... Förra sommaren hade jag lite i en ampel o de fick maken äta up om han skulle vattna o sköta om mina växter.... Det gick bra......
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köpte inga för igår

Vi var med husbilen i skärgården och en husbilsgranne cyklade till affären och frågade om vi också ville ha. Men ja vill se dom själva......

Eftersom det lagom till maten ösregnade, så var vi ju tvingna att att äta inne i husbilen ( hur roligt är det på midsommar?) och då räckte sill och potatis.

Men jag köpte flera gånger innan midsommar, oftast utanför Lidl. Sist kostade svenska (?) jordgubbar 17 kronor där och var väldigt goa

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon