mamamaggan
Nu håller jag på och planterar ut plantor i krukor eftersom järnnätterna har varit ( vi hade -1 grad en natt i förra veckan ) .

Jag kan inte hålla på att avhärda dem som man ska , ut en stund på dagen och så in igen , eftersom de är vid sommarstugan där inte jag är.

Planterade några i går och så täckte jag dem med väv , kommer inte ihåg just nu vad den där vita tunna heter . Jag vek den flera gånger och la den över krukorna .

Tror ni att det kommer att funka ? Nästa vecka kan jag förhoppningsvis vara i sommarstugan mer men då räknar jag med att jag inte ska behöva flytta krukorna ut och in utan de får räknas som avhärdade och vara ute i halvskugga.
Eva i Skåne
Fiberduk är ordet du söker biggrin.gif.
Jag tror på avhärdning under duk. Jag orkar inte springa ut och in med mina krukor utan brukar göra så. Skulle det bli alldeles stekande soligt är det såklart inte helt lyckat, men jag hade chansat.
Kryddan03
De första åren med terrassen släpade jag tunga krukor ut och in som en liten bäver. Men, inte längre.
Det jag övervintrar (typ medelhavsväxter) brukar jag ställa ut på ett bord på terrassen. Sedan hänger jag upp gamla vita påslakan/vanliga lakan (som ändå legat och gulnat och blivit tråkiga i linneskåpet) runt om och över. Där får de stå en till ett par veckor beroende på väder och vind. Det har funkat i åtminstone 15 år. smile.gif
Fast det är i och för sig mest mot solskador då jag inte har så stora problem med frost på natten. Fiberduk i flera lager värmer ju lite - eller ja, jämnar ut ev temperaturväxlingar är väl mer korrekt. Så, jag tror nog att det kommer att funka för dig om det inte är något ruggigt känsligt du har ställt ut. smile.gif
mamamaggan
Fiberduk , ja så heter den ! Tack !

Va bra att det finns fler som gör liknande , då känner jag mig lugn. De står inte i värsta solen , de får sol på morgon och förmiddag men sen blir det skugga från syrénerna .
Kryddan03
CITAT (Kryddan03 @ 22-06-2012, 18:41) *
De första åren med terrassen släpade jag tunga krukor ut och in som en liten bäver. Men, inte längre.
Det jag övervintrar (typ medelhavsväxter) brukar jag ställa ut på ett bord på terrassen. Sedan hänger jag upp gamla vita påslakan/vanliga lakan (som ändå legat och gulnat och blivit tråkiga i linneskåpet) runt om och över. Där får de stå en till ett par veckor beroende på väder och vind. Det har funkat i åtminstone 15 år. smile.gif
Fast det är i och för sig mest mot solskador då jag inte har så stora problem med frost på natten. Fiberduk i flera lager värmer ju lite - eller ja, jämnar ut ev temperaturväxlingar är väl mer korrekt. Så, jag tror nog att det kommer att funka för dig om det inte är något ruggigt känsligt du har ställt ut. smile.gif

Kom på att jag gör likadant med mina inneväxter (d v s krukväxter t ex fikus, paradisträd och klivia) inför sommarvistelsen ute. Funkar också bra.
En trevlig biverkan är att lakanen oftast blir blekta och fina efter att ha hängt ute i regn och sol. Har för mig att det var så man gjorde förr - innan blekmedel etc. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon