steinar
På besök på Irland, såg vi i en park, ett ovanligt träd. Det kunde se ut som en gran på långt håll, men grenarna var fyllda a skarpa, hårda trekantiga blad.

Det sägs att dtta är det enda träd apkattorna inte klarar klättra i, och kallades "monkey pussy".
Har någon hört om detta träd?
Bifogar en bild.

[attachment=70830:African_..._Castle2.jpg]
Huggorm
Monkey puzzle är det dom kallas, inte monkey pussy wink.gif

Apbrödträd på svenska. Klarar sig bara i de mildaste av de skandinaviska klimaten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Araucaria_araucana
steinar
Tack för svar! hehe..jag måste ha hört fel där då, den irske dialekten är inte lätt att få med sig. Skall se om jag kan få tag på ett, vore skoj att få det till att växa här i Skåne. Trevlig regnig sommar!
Anders zon 1
Tror att du blandat ihop namnen lite Huggorm. Det officiella svenska namnet är brödgran (det får stor frön som är ätliga), men den kallas ofta också apskräck på grund av de mycket hårda och vassa barren. Skulle kunna skrämma vettet ur vilken apa som helst som försöker svinga sig i grenarna!

Det är baobab som kallas apbrödsträd på svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baobabsl%C3%A4ktet
Piccante
CITAT (steinar @ 23-06-2012, 11:02) *
Tack för svar! hehe..jag måste ha hört fel där då, den irske dialekten är inte lätt att få med sig. Skall se om jag kan få tag på ett, vore skoj att få det till att växa här i Skåne. Trevlig regnig sommar!

De växer iaf i centrala Göteborg ev nordligare.?
Huggorm
CITAT (Anders zon 1 @ 30-06-2012, 22:56) *
Tror att du blandat ihop namnen lite Huggorm. Det officiella svenska namnet är brödgran (det får stor frön som är ätliga), men den kallas ofta också apskräck på grund av de mycket hårda och vassa barren. Skulle kunna skrämma vettet ur vilken apa som helst som försöker svinga sig i grenarna!

Det är baobab som kallas apbrödsträd på svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baobabsl%C3%A4ktet

Hoppsan. Ja, du har rätt förstås
steinar
Hej på er.
Ja, kärt barn har många namn, men det var mycket intressant att det fanns information om trädet och att det så klart växer här i södra Sverige.
Jag har även lyckats att hitta ett liiitet träd till salu, endast 15 cm, men jag köpte det!

Här är info från säljaren, i fall flera skulle vara intresserade:

Apträdet bör planteras i lucker humusrik jord med bra dränering, helst inte mot östersol som kan vara förödande på vårvinter med barfrost.
Gillar inte tjäle-risk för frystorkning, skaderisk vid ca -15 grader. Bra att förebygggande skydda-/täcka marken i december, för skydd mot tjäle. T ex eklöv, granris eller med frigolit.

Vänliga hälsningar
Kent Egnér
Egnérs Växter
www.egnersvaxter.se

Kanske blir vi flera ägare av detta underliga träd :-)

hälsar
Steinar i Skåne
Huggorm
Jag har funderat lite på att plantera ett här, och att gräva ner en slang i slinga runt plantan. Då kan man pumpa ljummet vatten igenom under vintern, och undvika den värsta tjälen. Fusk, men det vore ett intressant experiment. Barren tror jag inte är så känsliga för kyla, det största problemet tror jag är att tjälen förhindrar vattenupptag när vårsolen börjar lysa på barren och trädet blir törstigt
steinar
Här är ett foto på trädet, ett av många man hittar på nätet, sök på Monkey puzzle.

http://www.travelblog.org/Photos/808165
Janne56
Mina tre brödgranar (sådda år 2000) täcker jag varje vinter totalt med löv. De övervintrar alltså helt och hållet i en lövhög. Sedan "gräver" jag fram dem i mitten av april. Med denna övervintring klarar de sig bra här i zon 2. Plantorna växer för övrigt långsamt. De är nu 50-70 cm höga efter 11-12 år.
steinar
Å fan, då är jag mycket gammal innan jag får se dem litet stora :-(
Anders zon 1
CITAT (Markus_H @ 01-07-2012, 00:19) *
De växer iaf i centrala Göteborg ev nordligare.?

Det finns ett ganska stort exemplar i Visby botaniska trädgård på ungefär samma breddgrad som Göteborg (om det inte frusit bort under de senaste kalla vintrarna - har inte varit där på senare år). Här är en bild på den brödgranen från en diskussion i ett annat forum 2007. http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/md/read/id/931
Den är antagligen större nu (om den mår bra) - kanske Sveriges största?. En brödgran växer långsamt i början men när den väl kommit upp lite i storlek ökar tillväxten och den växer ganska snabbt.
Piccante
Här är den något mindre brödgranen i Göteborg. Höjd ca 3m. Växer på en skyddad gård i stadsdelen Landala.
jegi
Brödgranen i DBW:s trädgård mår alldeles utmärkt. Såg den för bara några veckor sen och den är nog uppskattningsvis 6 meter i varje fall. Mycket vacker och utan skador.
Ett problem som sagt i högre zoner är vårsolen och tjälen. Har provat några gånger men det har inte gått bra i slutändan. Tror vinterkylan i sig är lättare att klara.
Nästa gång jag provar kommer det att bli i ett skuggigt läge, det tror jag kan lyckas bättre.
Alexander-VG-zon3
Hade för mig Sveriges största fanns i en privatträdgård i sydöstra skåne eller var det nåt annat barrträd jag tänker `?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon