CallEva på Öland
berättar Calle med jord under naglarna från Ön som är under solstrålning
KURT
Tål den om det skulle bli nattfrost???
Ingrid på Västkusten
Jajemensan - schalotten sätte rjag på hösten - den är stentuff däremot är den gula lite mindre tuff för höstsättning men enstaka minus etc tål båda två galanthus :-)) maximus!!

Hälsar Ingrid
Susanna
Halloj!

Skönt att höra att fler satt rödlök. Jag gjorde det idag som en ren chansning, men det borde alltså fungera?! Känns ju lite tidigt men jordtempen är ändå runt 8 grader. Förra veckan satte jag 8 potatisar, tänkte att kan Abbekås-bonden så kan jag! rolleyes.gif Fast den stora mängden potatis ligger för att förgro just nu.

Hälsningar från ett Skåne som inte kan bestäma sig för om det är vår eller inte.
CallEva på Öland
Hej Susanna!
Klart rödlöken kommer att funka...
Abbekåsbonden ja... jag har bott 25 år i grannbyn....

Calle från Ön där stararna trängs på TV masten
ingmet
Sätta lök och potatis.. lyckostar.. var ute i söndags och ryckte det första ogräset.. stack ner fingret och stötte på patrull redan vid 4 cm. Tjälen håller sitt grepp hos oss vid Stockholmskusten. Imorse möttes den första blicken av att trädgården återigen låg i vinterskrud - snö, snö och mer snö...
Nellie
Rödlök skulle jag också vilja odla, frö eller lök?
Var finns den att köpa, har letat utan att hitta.

Jag har sått sallads- och gullöken nu, har även petat ner dill och persilja.

// Nellie rolleyes.gif
CallEva på Öland
Hej Nellie!
Jag köpte rödlöken som "sättlök" på Coop...

Ut och leta; "rödisarna" är lätta att odla och ger "sommarkänsla" hela vinterperioden.

Calle på Ön där stararna trängs på grannens TV-mast
Susanna
Jag har också använt sättlök för rödlöken, köpte den på en handelsträdgård i Ystad. Det brukar vara svårt att få tag i bra sättlök för röd lök så när jag hittade en påse slog jag till.

Har också satt rödlök från frön men har ingen större förhoppning om att de ska bli något. Har inte lyckats lista ut om den ska bli färdig i år eller om den måste tas upp som sättlök under hösten och förvaras varmt till nästa vår. På fröpåsen låter det som om fröna ska ge stora rödlökar redan i år men läser jag litteratur i ämnet verkar det som om jag endast kan skörda sättlök av mina frön. Vi får väl se hur det blir!

Rabarberna har börjat visa sig, snart blir det paj!

Susanna

Idag återvände våren hit, soligt och varmt, och för en gångs skull VINDSTILLA!
Ingrid på Västkusten
Lök ifrån frö sättes pesttidigt på våren inomhus - förgros och klipps lite och sättes sedan ut på friland i typ April - det är en 100 - 120 dagars utvecklingstid på frölök men good news de tål en dle kyla fast fiberduk är å föredra så tidigt på våren samt kanske täckning av backen året innan så att jorden är ok när man tar av täckmaterialet.

Hälsar Ingrid
Nellie
Runåbergs fröer säljer "alla" sorters fröer, jag hittade en bra rödlök som heter Red Brunswick, skall försöka så ingerfära också.

http://www.runabergsfroer.se

// Nellie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon