theca
jag var ut och gå och gick genom en öde trädgård. där blommade en fin perenn som jag aldrig sett förr. den var ganska hög, kanske 1,5 meter, hade rosa blommor som blommade typ riddarsporre/lupin, så där på höjden,ni vet. de enskillda blommorna var stora,vackert gammelrosa. bladena var blanka och flikiga,typ rönn,men det enskilda bladet var släta..
om nån av denna beskrivnig vet vilken blomma jag menar, så är det skickligt smile.gif
den var fin!
Ålgryte
Moses brinnande buske ???
Wikipedia skriver också om den egendomliga växten. Hos mig trivs den och sprider sig genom fröna som måste ligga i jorden över vintern. Jag har försökt gräva upp plantor men de har inte gillat att bli flyttade.
Chloe
Det var kanske axmalva...?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4664923

Trevlig Midsommar! smile.gif
Gröna mormor
Mose brinnande buske blir väl inte 1,5 m, i alla fall inte mina. Kan det möjligtvis ha varit fingerborgsblomma Digitalis?
Peztis
Hur vet du att den är perenn om du inte har sett den förut?

En gammal trädgård, perenn, stora rosa blommor, högrest... Då brukar det ju röra sig om malva, fingerborgsblomma, riddarsporre osv. Det är inget kungsljus? Fast det blir inte riktigt så höga som 150 cm. Och så har de inte flikiga blad.
Blågull? Det ska ju finnas i rosa men de brukar ju endast bli kring halvmetern. De har flikiga blanka blad men små blommor.

Vilket huvudbry! Du får gå dit igen och ta med dig kameran.

Och nej, Mose Brinnande Buske gillar inte att bli flyttad, har jag hört.
theca
tack för svarena !! det VAR mose brinnande buske. jag antar att det är en perenn för ingen har gjort nåt där på många år. tror inte nån var i våras o stoppade ner en planta precis wink.gif
där fanns en massa pioner oxo, alldeles ingräsade, de flesta blommade inte.
Peztis
Tänkte att det kan ju ha självsått sig också...

Men vad roligt att du har identifierat den. Så hög! Oj! Praktfullt!

Det där är ju en sådan där tomt som man smyger till i skymningen med en spade och hink! ninja.gif
theca
precis smile.gif vad jag o svägerskan tänkte göra.. det är väl okej att rädda några pioner..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon