Ssus
Hej!
För några dagar sedan fann jag en fräken på väg hemåt. Den har förbryllat mig. Vad jag fått höra är att den fräken som ser mest ut som åkerfräken av alla olika fräknar är ängsfräken. jag har svårighet att avgöra vad det är jag hittat.
Med den kunskap jag har skulle jag säga att det jag hittat är en åkerfräken, på grund av hur grov den är, uppårpekande grenar och svarta rot, medan de ängsfräken jag sett är mycket mer späda, har nedåtpekande grenar och hängande topp. MEN, åkerfräkens grenar ska väl vara fyrkantiga, och ängsfräkens trekantiga? Den jag hittade har trekantiga. Vissa av de som växte där är dessutom ännu konstigare, då samma planta har vissa grenar som är trekantiga och vissa som är fyrkantiga.

Tacksam för svar!

[attachment=70835:fr_ken.png]
sqrulan
confused.gif Finns det flera fräken? Visste inte det!
*Stintan*
Vill nog påstå att det är en åkerfräken.
Gossen Ruda
Här finns en bestämningsnyckel på fröken fräken m.fl.: http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/equiseta/equis/nyckel.html
ingrid fuxwall
CITAT (sqrulan @ 23-06-2012, 14:52) *
confused.gif Finns det flera fräken? Visste inte det!

Det finns flera sorter men bäst är åkerfräken
Ssus
Jo men visst! Ska man faktiskt använda växten vill man ha rätt sort, i detta fall åkerfräken wink.gif

Tack hittils!

Gossen Ruda: Kanonlänk! ありがとうございました!

Men om någon kan skänka klarhet över dilemmat trekantiga vs. fyrkantiga grenar är jag hemskt intresserad!
Gossen Ruda
CITAT (Ssus @ 24-06-2012, 20:46) *
Gossen Ruda: Kanonlänk! ありがとうございました!

tummenupp.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon