Åsa
Har haft "smolk i glädjebägaren" för jag har inte lyckats mata in tagna bilder i datorn. Testade före jul och då funkade deet bra, men sen när sonen fåttt kameran (bara halva) i julklapp och tagit bilder hejvilt i några dagar, så funkade det inte med överföringen. Snacka om antiklimax. Provade på alla möjliga sätt (utom det rätta), rådfrågade på forum och datakunniga i släkten, men alla gick bet. Men IGÅR lyckades jag till slut, man ska tydligen ha datorn avstängd när man kopplar in och säter på kameran, annars hittar den inte USB-porten. Så enkelt när man kan det! Men det är visst olika på olika datorer/kameror?! Skickar er de två bilder jag tjuvknäppte före jul; mitt tomteland vid bron (söt näsa,va!) och min "fuskbuxbom" som jag gjorde i höstas. Nu måste jag "bara" lära mig alla finesser på kameran också........ Kram från Åsa
Gunvor Nilsson
Men vilket mysigt bygge! Du får 5 guldstjärnor av mej på en skala 1-5!
Jag kanske också skulle pröva med att ansluta kameran till datorn innan jag slår på datorn! Har inte lyckats får in nånting i burken än.
Fialotta
Va gulligt!

Mäkta impad av din fantasi rolleyes.gif

Lycka till med nya kameran, jag håller oxå
på att lära mig min...knep o knåp värre wink.gif
Kram
Gossen Ruda
Lite tips. Bilden är kanske i största laget. Bredden är på 1024 pixlar och många har skärmen inställd på 800. Eftersom det finns en del annan text till vänster så är nog en rekommendabel bildbredd max 600 pixlar. Dom flesta bildprogram klarar av att krympa bilder.

Beträffande problem med inläsning så låter det bekant. wacko.gif Det finns nästan hur många varianter som helst. Men din beskrivning tyder på att datorn inte klarar av att hitta kameran på porten. Nu vet jag inte vad du har för dator och programversion men prova följande, om det går. Jag har Win 98 och så här får jag göra för att få igång diascannern.

Anslut kameran.
Högerklicka på ikonen "Den här datorn"
Tryck på Egenskaper.
Gå in på Enhetshanteraren.
Tryck på Uppdatera.
Prova när datorn är klar, tar några sekunder.

Åke
Åsa
Tack Åke, jag ska testa det nästa gång jag ska sätta in bilder.ang. bildstorleken så ÄLSKAR jag STOOORA bilder, de jag visade här var redan förminskade ett snäpp... Jag är förresten jätteglad åt alla tips ni har , finns det någon med en Olympuskamera som har lite "inside information" så vore det också kanon! Jag är som sagt var både oteknisk och tillfälligt (förhoppningsvis) extre trögtänkt, så det är inte lätt detta. har just suttit och läst igenom basmanualen som följde med, med kameran i högsta hugg, och kollat alla möjligheter till inställningar. Sen finns också en fullständig manual på drygt 250 sidor (och på engelska dessutom) som man säkert skulle ha nytta av att kolla igenom.......håhå,jaja.......vilka bekymmer man har wink.gif Kram//Åsa
Berith
CITAT (Åsa @ 06-01-2003, 19:29)
ang. bildstorleken så ÄLSKAR jag STOOORA  bilder, de jag visade här var redan förminskade ett snäpp...

Åsa, utan att förta din glädje med att kunna fixa bilder
- stooora bilder är så svåra att se på, motivet liksom försvinner. unsure.gif

Det är som att försöka se vad en tavla i storleken 10x15 meter föreställer
när man står på 1 meters avstånd.
Samtidigt som man är tvungen att springa från kant till kant för att se hela tavlan
måste man också hoppa upp och ner emellanåt. Svårt! wacko.gif wub.gif
abborrmaster
bilder med olika små saker får järna vara stora. Det är mest närbilder på en sak som e lite jobbiga i stora format!

/Simon
Lena N
Åsa, jag har en olympus-kamera sedan 10 månader. Den heter C-2100, vad heter din? Jag är jättelycklig för min kamera, men visst har det varit problem.

För närvarande har jag problem med att det medföljande programmet, Camedia Master 2.0, inte ville prata med min nya dator med XP. Efter en uppdatering från internet kunde jag åter ladda ner bilder, men övriga funktioner i programmet fungerade inte. Dessutom ställde det till med trassel för datum och ljud i datorn. För att fixa dett tog jag bort programmet och har försökt få tag i en nyare version som jag vet finns. Har dock inte lyckats under helgdagarna. Så nu är kameran full av bilder som jag inte kan ladda ner.

Apropå ditt problem med USB-kabeln, tar du bort kabeln igen efter att ha laddat ner bilderna? Gör inte det, låt den sitta i datorn hela tiden och koppla bara bort kameran.

Eftersom vi tydligen är ett antal nybörjare med kameror här så tycker jag att vi kan hjälpa varandera nu under vintern så att vi behärskar tekniken tills vårblommorna ska fotograferas. Kanske rent av en egen kamera-avdelning? tongue.gif
Åsa
Min kamera är en Olympus C4000z. Bra du skrev om det där med USB-kabeln, jag funderade faktiskt på hur jag skulle göra, men har låtit den sitta , så nu får den göra det fortsättningsvis. Ett "kameraforum" skulle inte vara helt fel, jag är TOTALT novis, både vad gäller datorer och kameror, men VÄLDIGT stolt över att det var jag själv som lyckades klura ut detta med bildlagring. En kamerafråga förresten: ngn som vet hur mkt en nätkabel kostar..just nu går det massor av power när jag sitter och "tränar" att pilla på alla knappar....... Kram// Åsa
Virgo
hej

CITAT
En kamerafråga förresten: ngn som vet hur mkt en nätkabel kostar

hm..., beror på vad du menar med nätkabel.

kabel till nätverk?
kabel för 220V?
kabel till kamera?

bor du i närheten av onoff elgiganten osv, så får du sån för nån eller några tior.
Betty
CITAT (Åsa @ 06-01-2003, 23:30)
Ett "kameraforum" skulle inte vara helt fel, jag är TOTALT novis, både vad gäller datorer och kameror,

Ta en titt på www.fotosidan.se/ Där finns en hel del intressant läsning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon