Full version: Liljebaggar
Iza
Igår hittade jag årets första liljebagge. Tar de aldrig ledigt?
Är det någon som har något bra tips på hur man ska slippa dem?
Jag plockar och plockar både baggar och ägg, men de hinner ändå äta upp alla mina liljor så att det enda som återstår är en kal pinne i rabatten. blink.gif
Ingrid på Västkusten
Plocka mera? Jag går minst två rundor om dagen :-/ i högsäsongsdags.
En sorts lilja hos mig äter de inte faktiskt :-)

Hälsar Ingrid
Copycat
..
yla
huhu menar ni att dom e på g redan hur i hela fridens dar ska jag då kunna rädda mina liljor
jag e ju inte ens där på torpet
men å andra sidan så va de ju bara snödroppar o bin där häromdagen då jag va där
så jag hoppas att dom inte vaknat ännu
marodörerna mad.gif
Blomstersmurfen
Har också klämt ihäl den första, men undrar hur äggen ser ut?
Copycat
..
Ingrid på Västkusten
Lilium auratum säger yxskaftet LOL LOL LOL - kom faktiskt inte ihåg namnet när jag skrev inlägget utan var tvungen att kolla.
Inte den mest lättodlade och lätthittade sorten men mkt fin och doftar ljuvligt kan ju tilläggas,

Hälsar Ingrid
Copycat
..
Mi70
Vad konstigt! Jag har röda och gula liljor, ingen aning om sorten då de kom på köpet med huset, som blommar i juni. Jag har också sett liljebaggar runt dem ibland, men aldrig att de ätit på någon av liljorna. Finns det då tydligen vissa liljor de inte gillar!? unsure.gif
Cilla
Mina dagliljor rår de inte på. Krolliljorna i ängen gillar de, men de är för många för att baggarna ska orka äta upp dem. Hos mig gillar de de storblommiga liljorna bäst.

Det märks tydlig skillnad när man plockar och när man inte gör det. Som med bladlöss och olika angrepp på rosor är det i börja av säsongen man har allra störst chans att minimera dem.
Annlo
Hello! Jag har tack o lov inte sett till dem än, men jag spejar... mad.gif
Jag har krig mot dem varje år och jag vinner jämt!! tongue.gif
Jag är envis som synden och letar VARJE DAG på våren, o när de första kommer så ska de döden dö!! Sedan behöver jag inte vara så effektiv utan gluttar efter dem när jag går förbi. Har ni förresten hållit dem i knuten hand och lyssnat på dem?? Jag tror de skriker HJÄLP!! He He..
Deras ägg är nästan lite grön brun bajs aktigt och det klipper jag bort eller tar med handskar. Upp till kamp!!

Annlouice
Maria i Helsingborg
Så har jag nu också stiftat bekantskap med de små, vackra måste jag tillstå, hårdhudingarna........jag har lagt dem i en glasburk (med lock) vid sidan av liljorna jag fann dem på - som avskräckande exempel ! mad.gif

Det är alltså de som gnagt av bladen de 15 cm längst ner på stammen!? ohmy.gif
fridlund
Jag har hittat något som jag tror biter på liljebaggarna!
Jag hade hört att en vitlöksklyfta vid rosrötterna skulle vara bra och i samma veva fick jag för mig att peta ner några klyftor runt liljerötterna.

Jag har inte haft en bagge efter det!!!
Tror nästan inte att det är sant, för i vanliga fall brukar det redan vara åverkan på liljorna.

tongue.gif Maria på Borgåsen utanför Surahammar
MariaS
CITAT (fridlund @ 18-05-2004, 20:57)
Jag har hittat något som jag tror biter på liljebaggarna!
Jag hade hört att en vitlöksklyfta vid rosrötterna skulle vara bra och i samma veva fick jag för mig att peta ner några klyftor runt liljerötterna.

Jag har inte haft en bagge efter det!!!
Tror nästan inte att det är sant, för i vanliga fall brukar det redan vara åverkan på liljorna.

tongue.gif Maria på Borgåsen utanför Surahammar

Tack för tipset.
Nu ska här planteras vitlök i rabatterna. laugh.gif
Jag har annars alltid använt Pyretal som är gjort av växztsafter, men det luktar som diesel om mina rabatter. Dessutom måste man ju hålla på varje vecka hela sommaren mad.gif
Ska in till stan nu och inhandla vitlök i mängder. Har jag tur kanske man kan skörda också, eller...

MariaS
sallamander
Här ska vi ut och plantera vitlök. Amatör som jag är visste jag inte att dessa rakarns kryp fanns innan det var försent. biggrin.gif

tack tack
Ewa smålänska höglandet
Jag har plockat i över tre veckor

/Ewa zon 4-5
netaave
CITAT (MariaS @ 19-05-2004, 10:59)
Ska in till stan nu och inhandla vitlök i mängder. Har jag tur kanske man kan skörda också, eller...

MariaS

Nja du kan nog skörda ett vitlöksgräslök eller vad jag ska kalla det, men det är gott och används som gräslök.
Ska man odla vitlök ska man använda sig av sättlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon