mamamaggan
23-06-2012, 23:15
Någon här som har mullbär ? Vilken sort ? I vilken zon ? Hur stort blir det ? tar det lång tid innan det ger bär ?
Har sorten ´Mulle´ (Morus accidosa) som i varje fall är härdigt till zon IV. Blir buskig här uppåt i varje fall men kan också bli ett mindre träd. Ger bär tidigt som är hyfsat goda. Dock ej jämförbara med svart mulbär (Morus nigra) som är härdigt till zon II. Större syrligare/söta bär som är gudomligt goda. Blir ett halvstort träd. Alla bär mognar inte samtidigt utan det kommer eftersom under sommaren.
Vidare finns vitt mullbär (morus alba) som går till zon III och ger halvdana bär. På sydligare breddgrader används det trädet vid silkesframställning.
Sen finns det olika namnsorter av dessa som jag inte har någon uppfattning om.
Alexander-VG-zon3
24-06-2012, 00:11
Min 'mulle' i nordöstra skåne fryser på vintrarna, zon 1-2,, vet inte om det har att göra med att den är ung, men den har varit där ett bra tag nu dock växer sakta men ger mycket om än tråkiga bär. Svart mullbär klarar sig bättre samt fikon 'brown turkey',, men mitt mulle ex är kanske dåligt. Vet att efter senaste vintern har mulle (flera ex) övervintrat här i kruka utan skador zon 3-4 väst sveriges inland.
RibesRubusVitis
24-06-2012, 01:17
Min två år gamla Mulle ger redan bär, liksom förra året (zon 1). Jag odlar den ännu i en stor murarhink som jag kan stoppa ner i en grop i marken över vintern. Men inget över jord har frusit, trots minus 16 i vintras. Det lilla trädet är nu 1,5 meter högt. Bären är röda och det gäller att passa på när de blivit svarta, då fåglarna visar intresse.
mamamaggan
24-06-2012, 10:44
Så om jag sammanfattar så är Nigra det bästa bäret men tveksamt om jag kan ha det i min zon. Kanske går det om jag skyddar det på vintern ? Hur i så fall ?
Det blir som en buske i min zon , men hur högt ? C:a 1,5 meter ?
Låter lockande att prova . Ska göra ett stenparti , stora stenar , och där tänkte jag ha mullbäret för att ge höjd. Vad tror ni ? Kan stenarna ge skydd ? Kan jag sätta det mellan höga stenar , inte som i en grop egenltigen , utan mellan stenarna ?
Jag har ett frösått Morus alba, som nu är 2 år gammalt och har stått på friland de senaste två vintrarna. Det har frusit ner en del, ffa vintern 10/11 men är ändå ca 1,3 högt. Dock har det grenat sig långt nere, så det kommer aldrig bli ett enstammigt träd.
Några blommor och bär har jag ännu inte sett, men det är som sagt ett ungt träd.
Det står planterat i ett skyddat söderläge, med huskroppar och staket som skydd mot väder och vind, men det verkar inte vara speciellt känsligt här nere i alla fall.
mamamaggan
26-06-2012, 23:06
Puttar upp lite .
merlin68
27-06-2012, 15:34
Har ett "mulle" som är två år gammalt. Bor i zon 3-4 i Roslagen nära havet. Inga vinterskador men det står mycket skyddat i söderläge. Ska ut i)kväll och kolla om det blir några bär i år..återkommer med rapport.
Fråga till KRT: Var hittade du fröer till mullbär?
mamamaggan
28-06-2012, 10:53
Tack för era svar .
Ingen som har tips t ex om hur jag kan skydda den på vintern ?
CITAT (mamamaggan @ 28-06-2012, 11:53)

Tack för era svar .
Ingen som har tips t ex om hur jag kan skydda den på vintern ?
Jag sticker ner bambupinnar i en fyrkant runt om, virar täckväv (eller något annat som är fuktgenomsläppligt) runt och skapar ett "rör" runt plantan. Detta rör fyller jag med torra löv och liknande och drar ihop i toppen med ett snöre. Lägger någon form av plast (bubbelplast?) runt för att skydda mot väta uppifrån, men tillåter ventilation så det inte blir för fuktigt innanför. Evt också en plastbytta på toppen för att ge lite extra skydd mot regn uppifrån.
Så gjorde jag med fikon, mullbär och frilandsbibiskus i höstas och det mesta har klarat sig utmärkt, speciellt mullbäret!
mamamaggan
28-06-2012, 20:47
Tack för det tipset !
Det skulle jag kunna göra utan alltför mycket jobb.
CITAT (mamamaggan @ 28-06-2012, 21:47)

Det skulle jag kunna göra utan alltför mycket jobb.
Det var ungefär så jag tänkte i höstas

Det jag tror är viktigt är att göra det när det är torrt ute, så man inte "bygger in" fukt. Jag öppnade dessutom i ovankant och tittade till plantan/luftade lite ett par gånger när det var fint väder...
mamamaggan
30-06-2012, 07:54
Bra tips det också ! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.