Full version: Träd
frågvis
Hej igen. Det var ett tag sedan jag var här. Hoppas ändå jag kan få hjälp med, vad detta är för träd?[attachment=70876:DSC_0069.JPG]
Huggorm
Klibbal, ett mycket vanligt inhemskt träd
frågvis
CITAT (Huggorm @ 24-06-2012, 11:03) *
Klibbal, ett mycket vanligt inhemskt träd

Det påminner mycket om klibbal.
Kan det inte vara nåt annat? Har varken sett blommor eller hängen.
Växer dom fort, det här har vuxit till ca en meter sedan förra våren.
Huggorm
Är det inte klibbal så kan det möjligtvis vara någon annan alsort som planterats som prydnadsträd, men jag tror ändå mest på klibbal. Speciellt om det är självsått.

Al växer fort, bortåt en meter per år är helt normalt. Blommor och hängen kommer dock först senare i livet, den skall nog bli åtminstone 3-4m hög innan den tycker det är dags att satsa på sådant
frågvis
CITAT (Huggorm @ 24-06-2012, 12:05) *
Är det inte klibbal så kan det möjligtvis vara någon annan alsort som planterats som prydnadsträd, men jag tror ändå mest på klibbal. Speciellt om det är självsått.

Al växer fort, bortåt en meter per år är helt normalt. Blommor och hängen kommer dock först senare i livet, den skall nog bli åtminstone 3-4m hög innan den tycker det är dags att satsa på sådant

thanks.gif Tack för svaren. Får väl avvakta och se vad som händer. Den är troligen självsådd, fanns inte från början.
Cilla
Jag tror också på klibbal. Fin bild! Tycker personligen att det är mycket vackert att se de unga träden skydda sina nya blad med det röda pigmentet, som är ett UV-skydd. Undrar vilken solskyddsfaktor det motsvarar...

Klibbal är ett av de vanligare svenska träden ja, men för det inte mindre intressant. Planteras allt oftare i parker numera - det är härdigt, pålitligt, dekorativt, salttåligt och har många andra kvaliteer som att det är många småfåglars favorit. Pionjärträd - växer mycket snabbt som ung.

Blommar som ett av de allra tidigaste, redan på vårvintern. Först kommer hanhängena som gör träden "rödluddiga" på håll, de är verkligen illröda i början, innan de blir gula. Strax därefter honblommorna som står rätt upp och som sedan bildar de fina små kottarna.

Alen lever i symbios med en bakterie som lever på rötterna och som kan göra om, binda, luftkväve till nitrat. De berikar på så sätt växtplatserna som de står på.

För övrigt är träkol från klibbal utmärkt råvara vid kruttillverkning... :-)

Gossen Ruda
Vi får se hur det blir med bestånden i framtiden, alsjukan kan slå hårt. Det finns redan döda alar vid sommarstugan.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2012, 11:04) *
Vi får se hur det blir med bestånden i framtiden, alsjukan kan slå hårt. Det finns redan döda alar vid sommarstugan.

Jag har konstaterat en stor mängd döende döende alar i hela norra halvan av bohuslän och vidare upp i Norge. Jag har inte sett det förrän i år, men nu är det verkligen överallt. Vad beror det egentligen på? Jag läste något om någon vattenparasit som kan gå på olika träd men föredrar al. Den sprider sig längs vattenvägarna, och det är ju tyvärr där de flesta alar växer. Mina alar har klarat sig, kanske för att jag inte har något vattendrag som rinner förbi här
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 25-06-2012, 19:55) *
Jag har konstaterat en stor mängd döende döende alar i hela norra halvan av bohuslän och vidare upp i Norge. Jag har inte sett det förrän i år, men nu är det verkligen överallt. Vad beror det egentligen på? Jag läste något om någon vattenparasit som kan gå på olika träd men föredrar al. Den sprider sig längs vattenvägarna, och det är ju tyvärr där de flesta alar växer. Mina alar har klarat sig, kanske för att jag inte har något vattendrag som rinner förbi här

En algsvamp. http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-2/ODN05-2D.PDF
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon