Full version: Underblomma
Carex
Nu har jag rotat fram knölarna sedan förra sommaren och planterar dem nästa vecka! (är lite sent ute pga flytt, vill frakta så få krukor som möjligt)
Förra sommaren fick jag övervägande vita blommor och sent på säsongen fick jag också några få gula.
Jag tycker om de gula men de vita är jag inte superförtjust i, de är lite tråkiga. Helst av allt vill jag bara ha en salig röra av blandade färger gärna med övervikt åt de rosa.

Den satte fröer som jag tänker så också, även om det säkert är alldeles för sent. Skam den som ger sig!
Jag läste någonstans att det kan komma olika färger på en och samma knöl, betyder det att mina vita kan fortsätta få gula och kanske rosa?
Och vilken färg blir fröerna, blir de samma som den blomman de kom ifrån eller kan de bli något spännande helt galet?
Förra året slängde jag bara ner dem i en vanlig blomjord i en kruka som var alldeles för liten kan jag se nu. Ska jag göra något annorlunda i år? Vad vill den ha? Jag kan erbjuda massor av benmjöl och kanske lite ko på påse.
Eva i Skåne
Jag har aldrig lyckats med underblomma från knölarna jag köpt, ingen blomning sad.gif Jag skulle så gärna vilja få se olika färger från samma knöl, men så länge jag inte sett det tror jag inte på det heller....
Jag har fått fröer av min pappa, vita, gula och cerise. Lätt att dra upp plantor från frön och dom verkar hålla samma färg som moderplantan.
Peztis
De där med blandande på samma har jag heller inte upplevt, däremot varierande från helt vitt till rosa.

Otroligt vacker växt är det. Och jag har helt glömt bort att så några i år! Suck!
Red Top
Jag brukar få olika blommor på mina. Det blir olika blomfärger på olika blomgrenar på samma stam.

Köper fröer från Odla.nu, till den jag gillar bäst. Underblomma, 'Marbles Red & White', Mirabilis jalapa. Det finns ju även flerfärgade att köpa. Impecta har t.ex MIRABILIS JALAPA 'TIVOLI'.

Bilden lånad från Impecta.

De har också de flerfärgade.

Bilden lånad fr Impecta

Har försökt övervintra knölar, men valt bort det. Tar evigheter innan knölarna vaknar till liv och börjar blomma, tycker jag. Jag sår fröerna i mars och har blomning i slutet av juni.

Här är två bilder från samma planta i fjol.

Underblomma, 'Marbles Red & White'

Underblomma, 'Marbles Red & White'

Det utvecklades också en nästan helt vit. Men den har jag ingen bild på.

Carex
Riktigt snygga! Mina är övervintrade från förra sommaren och har små gröna skott:) Petade ner fröna idag ändå för jag kunde inte hålla mig.
Det verkar som om jag borde leta reda på några knölar som är färgmärkta då alltså. Eventuellt fröer.
Carex
Så, nu köpte jag fler fröer idag! Knölarna köpte jag förra sommaren i slutet av våren till halva priset. Men nu har jag fräscha fröer till en färgmix.
Hur gör ni när ni sår fröer, täcker ni dem eller är det bara att peta ner dem litegrann i jorden? De var ganska stora för att vara fröer och ser ut som små svarta handgranater! Hehe.
Ljusgroende eller ej?
fvd
Jättefina blommor, var köper man fröerna ?
Carex
Jag köpte mina på ICA igår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon