abbbe
Troligtvis en sommarblomma, men det kan röra sig om en tvååring också. Först tänkte jag på en sorts salvia, men den doftar inte salvia, så nu tror jag att det kan vara något från potatissläktet. Men annars har jag ingen aning!

Vad kan det vara? Någon som kanske har sått något liknande och känner igen den?

[attachment=70882:Ok_nd1.jpg]
[attachment=70883:Ok_nd2.jpg]
Maj-Elén
Precis så här ser mina aubergineplantor ut
abbbe
Aubergine? Nja. Vågar inte tro det. Den här kommer från en 'sommarblomsblandning' och det fanns många av dessa när jag skulle välja. Det måste vara något annat ändå.
Eva i Skåne
Jag känner igen bladformen så väl. Har varit ute och tittat lite bland mitt.
Jag tror det är svartöga, thunbergia. Det som får mig att tveka är att mina aldrig växt så knubbigt och fint, det är ju en klättrare.
abbbe
CITAT (Eva i Skåne @ 24-06-2012, 14:31) *
Jag känner igen bladformen så väl. Har varit ute och tittat lite bland mitt.
Jag tror det är svartöga, thunbergia. Det som får mig att tveka är att mina aldrig växt så knubbigt och fint, det är ju en klättrare.

Ellerhur! Den påminner jättemycket om Svartöga. Men det konstiga är att den här är ca 15 cm hög, kompakt och inte alls klättrande, skumt skumt...

Sen är Svartögans blad något krispigare, den här har helt fjuniga och ludna blad. Svartöga och Aubergine är det alltså inte.
Jultorpet
Skulle kanske kunna vara någon sorts rävsvans, Amaranthus caudatus, såna brukar väl kunna vara med i sommarblomsblandningar ibland.
Jultorpet
Nyfiken!
Har den visat vad den är för något ännu??!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon