anki/ronninge
24-06-2012, 12:58
nu måste vi bara få upp stuprännor och takrännor
läcker som ett såll.....
malcolm
24-06-2012, 13:06
Finns till bra pris på Bygg Max, tror det finns beskrivning om hur man gör på deras hemsida också.
Huggorm
24-06-2012, 14:00
Stuprännor har jag aldrig sett
Det är alltid skönt att se att det finns fler än jag som är ordsnokar!

Tydligen heter det stuprör (vertikalt) och hängränna (horisontellt).
Och att ta hand om de där förbenade hängrännorna står högt på vår att göra-lista de närmaste veckorna.
SUCK!
Lägger till att om man söker på stupränna får man många träffar från dem som säljer och pratar om det hela. Så det är väl lite dagligtal, det hela.
malarmaster
24-06-2012, 15:03
du kan få mina bättre beg hängrännor o rör.
byter ut dem till det som var orginal på huset,trärännor! ulf
malcolm
24-06-2012, 15:08
CITAT (Huggorm @ 24-06-2012, 15:00)

Stuprännor har jag aldrig sett

Inte så vanligt att man monterar rännorna vertikalt kanske.
Det är klart att man vet att det heter stuprör och hängrännor, men om man vill dra det samman blir det stuprännor, så det så

Och ja, vi behöver också ta tag i det - snarast *suck*
(Säger också stuprännor

)
Huggorm
24-06-2012, 16:24
Jag köpte mina på byggmax, det var bra grejer. Sedan ser jag till att rensa dem sent varje höst efter att alla löven fallit, så ligger det inte en massa skräp kvar och håller fuktigheten och får det att rosta
anki/ronninge
24-06-2012, 16:40
jag fick till det där med stuprör.....

det säger ju jag om tajta byxor ,
rännorna ligger här redan, så, det är bara att sätta igång.
fast inte idag......
Vi bytte stugans rännor och rör förra året. Nu är det enhetligt svart istället för svart på baksidan och silverfärgad på framsidan.
Huggorm, hos mig är inte problemet bara det att jag är dålig på att rensa dem. det större problemet är snön som drar dem med sig när det rasar i stora sjok ifrån taket under vintern. de har vinklat ut rännorna så att vattnet rinner ut över kanten. Och det är INTE skoj att försöka rätta till dem... Nästan enklare att sätta upp nytt. Men det tänker jag inte alls göra. Så det så!
Fast jag bör väl ärligt tillägga att när jag rensade rännorna förra året så växte det små björkar och tall i dem!
Huggorm
24-06-2012, 19:04
Då kanske du skall försöka montera rännorna längre in. Försök att se hur långt ut vattnet hamnar när det regnar, och montera inte rännan längre ut än nödvändigt. Det kan vara en hjälp på vissa hus, det beror ju på hur måtten är om det finns plats inåt
Höststädningen av hängrännorna är med råge det träligaste som finns. Även när det blir stopp nere vid utloppet där silen sitter. Här hänger trädkronorna över huset och fäller massor av löv o annan bröte under höst o vår. Tråkigt var ordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.