CITAT (Mayan @ 24-06-2012, 15:00)

Mina syrener har blommat dåligt i år. Vad tror ni det beror på? för lite gödning? Har inte gött dem alls, men vid mitt barndomshem fanns syrenhäckar som aldrig heller göddes och de blommade fint . De klipptes ganska hårt ner ibland, eftersom det var en häck. Borde man klippa ner ibland?
Vid mitt barndomshem växte syrenerna vid en å, det kanske har betydelse?

Beror nog på. Syrenerna vid mitt barndomshem har inte beskurits på (minst) 30 år, och de gamla stammarna är inte speciellt blompigga numera. För att gallra ur en syrenhäck så verkar vanligaste rekommendationen vara att föryngra en tredjedel per år (batteridriven tigersåg t.ex). Min syrenhäck föryngrade jag på 2 år: in mot tomten 1 år och ut mot vägen nästa år, på så sätt hade jag en meterhög häck som lägst - utan blommor. Nästa år så blommade den igen något. 3 år senare så är den tillbaks till en 3-4 meter hög blommande vägg.
Har gödslat med vedaska.
Angående ån, så står min häck torrt till, syrener är riktigt torktåliga. Jag fick vattna en 10m hög silvergran 1 år när skotten började sloka alltför dant så jag trodde den skulle tappa dem, syrenerna blommade så snällt och växte utan stödbevattning, gräsmattan var knallgul av torka. Så har du inte extremt torrt så är nog inte det någon fara för syrenerna.