Full version: Syrener
Mayan
Mina syrener har blommat dåligt i år. Vad tror ni det beror på? för lite gödning? Har inte gött dem alls, men vid mitt barndomshem fanns syrenhäckar som aldrig heller göddes och de blommade fint . De klipptes ganska hårt ner ibland, eftersom det var en häck. Borde man klippa ner ibland?
Vid mitt barndomshem växte syrenerna vid en å, det kanske har betydelse?
confused.gif
MissStorm
Att beskära är bra eftersom syrenen annars lätt blir gles nertill. Kan tänka mig att beskärningen gjorde gott för syrenerna vid ditt barndomshem. Men jag skulle inte klippa allt för hårt för då dröjer det innan du får blomning. Jag har kapat max en tredjedel av grenarna nere vid basen varje år när jag försökt få bukt på syrener som vuxit o blivit fula. Jag gödslar inte våra syrener och det verkar inte behövas. Fast de kanske skulle vara ännu vackrare om jag gjorde det... smile.gif

Om du tar bort blommorna när de blommat över får du fler blommor året därpå. Om du låter dem sitta kvar lägger syrenen kraft på att bilda frön. Kanske du plockade färre buketter med syrener förra året o därför fått mindre blom i år...
Cilla
Mina är också lite oregelbundna, men så är det inte med alla. De som står lite torrt, är gamla, har fått jorden lite sammanpackad (dvs inte luckrad eller med en stig eller annat invid sig) blir lite mindre regelbundna i sin blomning.

Jordförbättra genom att antingen helt enkelt lägga ett rikt lager kogödsel invid dem, och vattna om det ser ut att bli en torrperriod i sommar. Prova att luckra marken med en grep invid ett par buskar ca 50 cm åt varje håll, och se nästa sommar om de buskarna blommar och tar sig bättre.
Mayan
Tack för tipsen! Ska både luckra jorden, gödsla och beskära och hoppas på mera blommor nästa sommar smile.gif
Sne4
CITAT (Mayan @ 24-06-2012, 15:00) *
Mina syrener har blommat dåligt i år. Vad tror ni det beror på? för lite gödning? Har inte gött dem alls, men vid mitt barndomshem fanns syrenhäckar som aldrig heller göddes och de blommade fint . De klipptes ganska hårt ner ibland, eftersom det var en häck. Borde man klippa ner ibland?
Vid mitt barndomshem växte syrenerna vid en å, det kanske har betydelse?
confused.gif

Beror nog på. Syrenerna vid mitt barndomshem har inte beskurits på (minst) 30 år, och de gamla stammarna är inte speciellt blompigga numera. För att gallra ur en syrenhäck så verkar vanligaste rekommendationen vara att föryngra en tredjedel per år (batteridriven tigersåg t.ex). Min syrenhäck föryngrade jag på 2 år: in mot tomten 1 år och ut mot vägen nästa år, på så sätt hade jag en meterhög häck som lägst - utan blommor. Nästa år så blommade den igen något. 3 år senare så är den tillbaks till en 3-4 meter hög blommande vägg.
Har gödslat med vedaska.
Angående ån, så står min häck torrt till, syrener är riktigt torktåliga. Jag fick vattna en 10m hög silvergran 1 år när skotten började sloka alltför dant så jag trodde den skulle tappa dem, syrenerna blommade så snällt och växte utan stödbevattning, gräsmattan var knallgul av torka. Så har du inte extremt torrt så är nog inte det någon fara för syrenerna.
Huggorm
Blommängden på många träd påverkas ju av vädret - som var i fjol. Knoppanlagen skapas ju hösten innan.

Mina syrener står också väldigt torrt, i tunn jord uppe på en klippa. De slokade en gång när vi hade en extrem torrperiod, men annars är de alltid lika glada och blommar bra. Men de blir inte stora i den jorden, inte mycket mer än två meter trots att ingen såg rört dem på dussintals år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon