Full version: Beskära persika
Annie Sun
Hur beskär jag mitt persikoträd? Jag har inte spalje, det är inne på sitt 2:a år och jag har ca 40st persikokart. Ska man låta alla blad vara nu eller ska man plocka bort blad så solen når frukterna? Hur beskär jag i höst?
RibesRubusVitis
Måste du kapa något alls? Mitt Riga köptes för tre år sedan, och var minst årsgammalt då. Jag har aldrig beskurit det, men tänker till hösten ta bort en liten gren från grundstammen (antagligen krikon eller plommon). En eller annan kvist som frusit och inte fått ett enda blad kan också tas bort.
Bassam
Hej

Mitt råd är alltid att nya planterade buskar behöver inte klippa första tre åren, för att de behöver etablerar sig först, men de behöver vattna gödsla bra plus de behöver rensa från döda och sjuka delar plus ta bort grenar som täcka andra grenar för att solen och luften kan nå hela växt.

H.Bassam
Annie Sun
Ok tack! Har läst att grenarna blir sköra och kan lätt gå av om man inte beskär det:-(
Cilla
Hej Annie,
Sätt in bilder så kan vi ge bättre och säkrare tips!
Annie Sun
CITAT (Cilla @ 26-06-2012, 03:09) *
Hej Annie,
Sätt in bilder så kan vi ge bättre och säkrare tips!

Ok ska göra det:-) måste bara lära mig hur först;-)
RibesRubusVitis
Det som hände mig förra året var att klena grenar med flera frukter tyngdes ner. Jag band då upp dem med ett snöre precis över den yttersta persikan så att grenen behöll sin normala vinkel mot stammen.
(Inga kart alls i år, dessvärre, däremot en släng av krussjuka trots påstådd resistens hos Riga. Senare kom nya, friska blad.)
Bengalow
Jag binder också upp de klenare grenarna. Frukten är tung, och kan ev. knäcka dem.

Hos mig ser det konstigt ut...väldigt mycket kart, men halva trädet, som inte står under ett tak, har fått krussjukan, och där finns nästan inga blad. Den delen som står under ett tak verkar helt friskt.

En sak till, Riga, som jag också har, är inte resistent mot krussjuka - den är "mer moståndskraftig" än vissa andra sorter, vilket är en stor skillnad. Jag har läst, att krussjukan är ett virus, som utvecklas i väta. Ett botemedel är att spruta det med Cumulus INNAN blomning...
Annie Sun
CITAT (Bengalow @ 26-06-2012, 13:16) *
Jag binder också upp de klenare grenarna. Frukten är tung, och kan ev. knäcka dem.

Hos mig ser det konstigt ut...väldigt mycket kart, men halva trädet, som inte står under ett tak, har fått krussjukan, och där finns nästan inga blad. Den delen som står under ett tak verkar helt friskt.

En sak till, Riga, som jag också har, är inte resistent mot krussjuka - den är "mer moståndskraftig" än vissa andra sorter, vilket är en stor skillnad. Jag har läst, att krussjukan är ett virus, som utvecklas i väta. Ett botemedel är att spruta det med Cumulus INNAN blomning...

Så du beskär inte alls?
Bengalow
Likt alla stenfruktsträd, så beskär man persika direkt efter fruktskörd. Då tar man bort grenar som "inte passar in" i grenverket, plus döda eller inåtvända (mot centrum av trädet). Långskott beskärs som vanligt till 1/3 av grenen. Vid varje klipp så får du normalt sett 2 nya grenar. Jösses, tänk om jag själv hade varit så noga, som jag råder andra att vara. Man måste inte beskära stenfrukter mer än ur estetisk synpunkt, men det bör vara med försiktighet - inga drastiska klipp där inte!!
Annie Sun
Aha! Ok så om jag fattat rätt så beskär man alla skott med 2/3? Det är väldigt buskigt och fint redan nu tycker jag. Men vill ju att grenarna ska bli tjockare oxå..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon