EKLO
Hej,

Jag har för första gången 3–4 rabatter med perenner (har tidigare bara odlat grönsaker). Nu märker jag bättre vad som funkar och ser bra ut, än jag gjorde på planeringsstadiet.

Några av de perenner jag köpt i år (fingerborgshatt + några nävor) och några av dem jag själv drivit upp från frö (silverakleja, aubretia) skulle jag gärna ha fler av på flera ställen. Men kanske är det dumt att dela och förmera redan i höst, detta första odlingsår - behöver de bli större och mer etablerade innan de delas?
Eva 33c
Frösådda perenner skulle jag inte dela redan första hösten, de är ju väldigt unga än och kan behöva ett år till i tillväxt innan varje bit blir stor nog att dela. Men det är ingen absolut sanning, allt beror på hur de ser ut. Digitalis, den vanliga (D purpurea) , är ju tvåårig så den är knappast nån vits att dela utan det är frösådd som gäller. Men den kommer snart att leva sitt eget liv i trädgården om du låter den fröa av sig.
EKLO
Tack för snabbt svar Eva.

Hm. De plantor jag är mest itresserad av att dela är just fingerborgshatten - men det är alltså ingen vanlig fingerborgsblomma, så jag tror inte att den är tvåårig, utan perenn. De blir nästan lika höga som vanliga fingerborgsblommor, och har mörkröda blad och stjälkar, bladen sitter parvis längs hela stjälken, så det är eg. inte det minsta likt en fingerborgsblomma i växtsättet. Heter Penstemon Digitalis "Husker Red".

Mina tre inköpta ex har växt på mycket bra där jag stoppade ner dem, börjar blomma om en vecka, ser det ut som på knopparna. Jag skulle vilja ha rejäla bestånd av dem, men de var dyra att inhandla, så det var därför jag tänkte på delning.
Eva 33c
CITAT (EKLO @ 25-06-2012, 12:58) *
fingerborgshatten -

Läste fel, finerborshatten är perenn förstås. Fast hos mig är den kortlivad, jag brukar fröså några varje år för att försäkra mig om blomning för de äldre plantorna går ut här. Kanske de behöver lite mer väldränerat för att klara vintern? Men man brukar få mycket frö på dem, som mognar sent. Men prova dela nån planta och se hur det funkar hos dig : )
kerstin z5-6
Penstemoner -som Husker red har alla pålrot och tycker inte om att delas alls.<Däremot är den ganska frökonstant-ta frö de mognar sent, och så ställ ut 6-8 v kyla sen gror de vid varmare väder.Och de är lika moderplantan.
Svenska namn som "fingerborgshatt" är väldigt förvirrande på ett så stort och varierat släkte som penstemoner.De kommer urspungligen från nordliga och mellan staterna i USA.De kan variera i <Färg,blå klarblå himmelsblå lila, röd ,rosa mm
storlek mellan 3 cm hög till 1,5 meter.Många kan vara anuella här, många är helt perenna som P.Digitalis "Husker red" är.haft samma planta i 10 år.Den frösår sig sparsamt eller inte alls i rabatter
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-06-2012, 20:16) *
många är helt perenna som P.Digitalis "Husker red" är.haft samma planta i 10 år.

Hur står din? Mina går som sagt ut, efter att de blommat, och samma erfarenhet har fler av mina bekanta. Så vi har säkert inte hittat den rätta platsen för denna växt än, så tips mottages smile.gif
kerstin z5-6
Supertorrt ,mkt soligt ,grusig jord,smile.gif de behöver ej vattnas alls from år 2.Även vid torka
Eva 33c
OK, jag har inga bra grusiga ställen, får väl fixa ett... Sol finns dock : ) Tack för svar!
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-06-2012, 20:16) *
Penstemoner -som Husker red har alla pålrot och tycker inte om att delas alls.

Eftersom jag aldrig haft möjligheten att ens försöka dela en P digitalis blev jag lite nyfiken här. Har du försökt? För när jag gjorde en sökning på nätet om att dela penstemoner fick jag bla upp denna sida som säger att just P digitalis är lätt att dela? Men det är ju inte alltid sant det man hittar där. Skulle vara roligt att veta dina personliga erfarenheter.
EKLO
Tack, väldigt intressant läsning. För mig som är ny på perennområdet måste jag dessvärre konstatera att mina penstemoner sannolikt inte står på ngt optimalt ställe, trots att de verkar trivas väldigt bra nu. Visserligen är det väldigt mkt småsten på växtplatsen, men ändå ganska fuktigt (nära vår grävda brunn). Det är väl bara att ta frön, och att hålla tummarna för att de ändå klarar vintern...

vad säger ni om min ursprungsfråga om delning av nyetablerade nävor och aubretior?
Eva i Skåne
De flesta av mina nävor delar sig så uppenbart själv, dvs dom växer som två plantor eller flera, men är förbunda av roten. Har dom delat sig så tror jag inte det är någon fara att dela och göra två fristående plantor.
Aubretior har jag ingen erfarenhet av. (eller jo, mina har dött...)
EKLO
Aha, det låter finfint med nävorna, kollar i september och håller tummen för att de uppför sig dom sina, Eva!
kerstin z5-6
Ja jag har försökt att både flytta och dela Penstemoner.Somliga tål allt tex P.serrulatus.medan P digitalis inte gillade flytt alls...
Nävor kan hackas i "dm stora bitar" med rötter och omplanteras de tål allt .
EKLO
Tack för glädjande svar!
Jag fortsätter att fråga: Jag har tre plantor av två olika nejlikor, de blommar nu för första året, men har stått på växtplatsen sedan förra våren och växt till sig fint. Vet inte namnen: en charlakansröd, småblommig med drygt decimeterhöga, stiligt mörka stjälkar, mörkgröna blad; de andra (samma sort) ljusrosa ngt större blommor, grågrönt silvrigt blad och stjälkverk.

Vad tror ni, vågar jag dela dem till hösten? Jag blev stormförtjust särskilt i den ljusrosa när den i år började blomma (tack Olla A - som sålde dessa till mig på fjolårets Surtemarknad!)
EKLO
puttar upp

octachoron
En av de blomrikaste nävorna i handeln, 'Rozanne', är väldigt svår att dela och man kan döda plantan om man försöker. Däremot flocknävor är väldigt enkla att föröka så det beror på vilken sorts näva man har...
EKLO
Aha, jo jag har två sorters trädgårdsnävor, Rozanne är den ena, johnson den andra. Men pricknäva och ngn annan näva har jag också, de blommar kortare tid och tidigare på säsongen - kanske kallas de flocknävor som samlingsnamn?
Eva 33c
Flocknäva = Geranium macrorrhizum ; och pricknäva eller egentligen fläcknäva = G maculatum. Så det är olika arter. Sen finns båda i flera namnsorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon