Hej! Köpte på halvaprisetutförsäljning en höst för några år sedan två idegransplantor som jag satte på var sida om en entrédörr. Tanken var att jag skulle formklippa dem o hålla dem kompakta. Då de var ganska små har jag hittills inte gjort något åt dem, men nu när jag kikar på dem börjar jag misstänka att jag köpt fel sort, större o glesare barr och mer utåtriktat växtsätt än andra idegranar jag köpt senare, då jag tittat på namnlappen i stället för att bara stirra på den röda extraprislappen! Kan jag genom beskärning få dem att bli mer kompakta, eller skall jag ge upp direkt, gräva upp dem o köpa nya? Tacksam för råd!
Hannele
22-03-2004, 14:48
CITAT (AgnesC @ 22-03-2004, 14:33)
skall jag ge upp direkt, gräva upp dem o köpa nya?
Nej... hav tålamod, för idegran växer långsamt i början.
Du kan börja klippa dom i kväll, om du så känner.
Skall genast rusta mig med sekatören! Eftersom jag som alla andra vill att buskarna skall få en viss storlek så snabbt som möjligt, borde jag gödlsa idegran? Har obegränsad tillgång till häst- och även hönsgödsel, är det idé att ösa på lite?
Hannele
22-03-2004, 15:29
CITAT (AgnesC @ 22-03-2004, 15:10)
Skall genast rusta mig med sekatören!
Du toppar väl inte förrän din idegran uppnått önskad höjd.
Lite höns- kogödsel skadar aldrig, nu på våren.
Det är just det som förvirrar mig, vill ju naturligtvis att de skall bli minst meterhöga, men som sagt kompakta. Nu spretar det iväg några långa glesa grenar snett utåtriktat, men du menar alltså att jag inte skall klippa dem på höjden? Tycker man ser då o då jättehöga glesa spretiga idegranar, vilket jag inte tycker ser något vidare ut.
Hannele
22-03-2004, 16:05
CITAT (AgnesC @ 22-03-2004, 15:55)
Tycker man ser då o då jättehöga glesa spretiga idegranar, vilket jag inte tycker ser något vidare ut.
Normalt. Ta det lugnt... du kan ju vänta med sidoansningen till nästa vår.
Tack, då skall jag ligga lågt med spaden, men putsa liite, liite med sekatören!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.