Full version: Gurkplantor
kryddbruden
Hej!

Jag har fått några mycket små gurkämnen på mina plantor men såg nu att en hade gulnat.
Plantorna är inte så stora ännu om det kanske har med det att göra.

Hur vet man om man måste pollinera dem eller inte och i så fall hur ska man göra???

Första året med växthus ocd det växer så man nästan kan HÖRA hur det knakar.

Ska bli riktigt spännandemen.... MÅNGA FRÅGOR blir det =))
Eva 33c
Lite förenklat kan man säga att om din planta bara får honblommor (sådana som har ett litet gurkämne på sig) så är det en rent feminin sort som inte behöver pollineras för att utveckla frukt. Får den däremot han-blommor också, (dessa brukar komma först i så fall och har ingen minigurka bakom blomman) så behövs pollinering, det brukar insekterna ta hand om genom att flyga från blomma till blomma. Har man inga insekter så kan man pensla lite från en hanblomma till en honblommam, fast det har jag aldrig behövt göra. Gamla sorters växthusgurkor där man var tvungen att ta bort hanblommor för att inte få pollinerade beska frögurkor är nog knappast i omlopp längre. Ibland kan rent honliga sorter plötsligt få hanblommor om de inte mår bra, då måste dessa tas bort. Och har man båda typerna av gurka nära varandra så kan hanblommorna från den ena sorten göra att gurkorna på den rent honliga blir konstiga i formen och ibland även beska pga att de utvecklar frö. Händer ofta mig som odlar fler sorter ihop fast man inte ska....
JennyJak
Gulnar "frukten" så är det näringsbrist och dom kräver mycket vatten!
Eva 33c
Att fruktämnen gulnar beror oftast på brist på pollinering eller att plantan är för liten för att bära fram frukt än. Näringsbrist och vattenbrist syns tydligare på hur själva plantan växer och grönskan på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon