Katarina Odla.nu
Hej!

Regnet öser ner dagarna i ända. Men när flädern blommar fylls hela jag av sommar oavsett väder och vind. Vilken doft är din allra somrigaste? Fyll i formuläret eller skriv ditt eget alternativ här nedan.

Hälsningar Katarina på redaktionen
Peztis
Oj, det där var inte lätt - att bara få välja ut en!
Tog till slut jord och då tänker jag mig solvarm jord när man sitter där med näsan nära jorden och rensar ogräs i landet.

Men egentligen är det nog en kombination! Man har klippt gräset, rensar lite ogräs medan grillen blir varm, kloret från poolen där man kan svalka sig efter maten, örterna man har marinerat köttet i, jorden på fingrarna, blommornas doft...
Och tyvärr kanske också avgaserna från motorcyklisterna som kör racing på vår väg utanför eftersom den är en del av Sverige-leden och är oerhört kul då den svänger och kröker. Och från traktorerna som kör fram och tillbaka på den samma...
malcolm
Nyslaget gräs, absolut!
Lokan
Samma här, nyklippt gräs! yes.gif
abbbe
Jämn match mellan ros och kaprifol - blev kaprifol till slut!
Alexander-VG-zon3
Det som påminner mig om sommar är såpnejlika. I mormorsträdgård har hon ett stort hörn med bara dessa och dom doftar så otrolig gott och dessutom blommar dom oftast till första rejäla värmeböljan då det är sommar på riktigt.

En annan ''doften'' av att det regnet på torr jord och het asfalt.
Rihane
Doften då solen torkar upp ett regn.

mamamaggan
Svårt att välja !

Tänkte på scersmin och kaprifol , även gödsel , men det blev hav. Påminner om min barndomssomrar på västkusten . Där fanns vildkaprifol i nästan varenda bergsskreva så havet får även representera kaprifolen.

Eva i Skåne
Nyklippt gräs luktar absolut godast, yes.gif

men i stan är det en viss känsla med lukten av sommarregn på torr och solvarm asfalt
och i radhusområdet är det inte så mycket doften av grillat som stanken av tändvätska sick.gif
hattstugan

För mig är det doften av Schersmin som är sommar!
malcolm
Jag tycker om doften av sjö också, finns inget härligare än när man är ute med kanoten och kan insupa denna doft. Hoppas jag kan komma ut på åtminstone en tur i sommar.
Katarina Odla.nu
CITAT (flaxss @ 25-06-2012, 17:36) *
Det som påminner mig om sommar är såpnejlika. I mormorsträdgård har hon ett stort hörn med bara dessa och dom doftar så otrolig gott och dessutom blommar dom oftast till första rejäla värmeböljan då det är sommar på riktigt.

En annan ''doften'' av att det regnet på torr jord och het asfalt.

Såpnejlika hade jag glömt, det luktar verkligen barndomssommar!
Huggorm
Syren blev det för mig. Men även doften av havet och grillning är säkra kort som genast skapar trevliga associationer. Gödsel också, kogödsel som luktar sommar och inte äckligt
merlin68
Valde mellan doften av hav och örter och kryddväxter. Det blev det senare, doften av nyklippt gräslök är sommar för mig smile.gif
gnon49
Sommaren består av så många dofter. Svårslaget är nog doften av tobaksblommor en ljum sommarkväll. Eller den fräscha doften av Kyndel när man smekt ett blad med fingrarna. Kaprifol givetvis, Luktärt likaså. Sommartider yahoo.gif jag.
Ingela i Segersberg
Jag har dåligt luktsinne, tyvärr, så lukten av myggolja är sommar för mig. Men jag har ju mina ögon, så att jag kan se allt det härliga.
Zixten
Doften när man åkte hölass när man var liten, blandningen mellan nyskördat hö och dieselavgaserna från min fars gamla Volvo BM 430 är en doft jag alltid haa gillat.
Lite synd att vi inte tar in något hö längre, och att traktorn är bortbytt...
Krolliljan
"Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol"

Jag längtar hela vintern efter sommarkvällar fyllda av kaprifoldoft.

Monica M zon 4
Jättesvårt att välja en. Röstade för jordgubbe. Fast jag hade kunnat välja ett par stycken till. Grill, nyslaget gräs, daggvåt äng, solvarm vind, doften av regn.
Katarina Odla.nu
CITAT (Rihane @ 25-06-2012, 17:59) *
Doften då solen torkar upp ett regn.

Ja! Fast jag har nästan glömt hur det doftar. Här slutar aldrig regna...
Mollis
Doften nere vid bryggan och sjövistet, en blandning av hav och tjära.
vårälskare
Hej allesammans

sommardoften nr 1 för mig är doften av hägg.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon