mariatherese
Hej!

Jag vill testa hydroponisk odling! Jag har en plan men behöver hjälp på vägen.

Under hösten börjar vi bygga ett nytt hus. Köket kommer att ha ett perfekt fönster i söderläge alldeles vid en arbetsbänk. Jag funderar nu på att sänka ner ett avlångt hål (något mindre än en balkonglåda) för att där kunna ha en liten odling av kökskryddor. Upplägget ger ju fantastisk möjlighet för någon form av hydroponiskt system. Alla pryttlingar kan ju gömmas i skåpet under bänken om man så vill.

Jag vet att det finns de som säger att kryddväxter blir smaklösa av den typen av odling men också de som säger att det inte har någon betydelse. Blir det lite mindre smak så får jag väl använda mer? Det är lite för att det är kul också...

Men vilket system passar för detta upplägg? Enklast är väl bara att ha behållare med vatten och en akvariepump, men det är förmodligen inte det bästa. På nyhetsmorgon såg jag en trädgårdsmästare som hade ordnat en mammutpump som pumpade upp näringslösningen mha en enkel akvariepump. Det verkar enkelt men passar sig nog bäst för när man har vertikal odling.

Så vad skall jag ha? Jag har denna hösten på mig att exprimentra och komma fram till något som passar men jag måste börja någonstans.

Vilken typ av pump(ar) behöver jag? Pumphöjd/flöde mot vilket system? Har inget emot att koppla och bygga (är processingenjör så jag bör nog kunna få ihop systemet om jag behöver) utan detta är tvärt emot något av det som lockar mig. Om jag skall satsa på någon typ av belysning för växterna - vad är bäst att satsa på? Jag ser att det finns prisvärda LED-lampor för växtodling på ebay.

Tackar för input!
Anja Danmark
Jeg ved ikke noget om hydro - men om LED. Du skal være forsigtig med at købe billigt på eBay - det kan ikke altid betale sig. Og du skal sørge for at få noget, som er sat sammen af 1 W LED-dioder - ikke den slags, som består af en masse helt små og svage dioder, for de giver simpelthen ikke nok lys til at dyrke ved. De er kun til helt små stiklinger - og i øvrigt holder de sjældent ret længe. Jeg har læst om flere, hvor de kun virkede i et par måneder.

Til en krydderurtedyrkning ville jeg anbefale denne model:

http://www.prolys.dk/plantev-kst-led-skinn...med-driver.html

eller måske den lidt mindre:

http://www.prolys.dk/plantev-kst-led-skinn...med-driver.html

(det er ikke reklame - jeg bruger selv deres produkter, og det er kvalitet:)

Mvh
Anja

mariatherese
Hej Anja,

Jag tackar för tipset. Då vet jag vilken typ av LED som jag behöver till hösten.

Just nu funderar jag på att bygga ett fönster system att börja med och då är det effektivast att utnyttja solen - och det bör ju räcka på sommaren.
mariatherese
Jag kan uppdatera med att jag idag har börjat så smått med att konstruera mitt första system. Det blir en enkel fönsterodling med droppsystem. Hittade en riktigt prisvärd luftpump på internet så om inte posten schabblar bort det (vilket inte är ovanligt) så anländer pumpen lagom till att fröna jag satt behöver planteras om.

I övrigt har jag kedja, 50 ml petflaskor, fönsterfärg, akvariumslang, backventil, t-anslutning... Om någon är intresserad så kan jag rapportera när jag har kommit längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon