Annie Sun
25-06-2012, 20:13
Jag har ett prontrd som har suttit i 3 r nu, och det hnder ingenting med det. Det har sett likadant ut i alla tre ren, inga nya skott el blommor. Bara lite blad. Ser tunnt och litet ut. Varfr vxer det inte? Vad ska jag gra? Tacksam fr tips..
Huggorm
25-06-2012, 20:21
Hur mycket vattnar du? Det r verlgset viktigast, men det r ven klokt att ta bort grssvlen ver rtterna s trdet slipper konkurrera med grset om vatten och nring
Annie Sun
25-06-2012, 20:30
Jag har inte vattnat s jttemycket, men denna sommar har man ju knappast behvt det. Jag lste frst i r att man ska ta bort grset runt, s har gjort det nu och lagt grsklipp ver. r det nn mer nring de behver? Kan jorden va fel? Har ganska sandig jord.
Jan af Lis
25-06-2012, 20:49
Sandig jord r torr och nringsfattig och torkar ut ltt.
Man skall inte kvvegdsla frukttrd efter midsommar, s du fr ge ditt trd ngra sckar kvalitetskogdsel till vren. I augusti kan du ge trdet lite PK-gdsel (sk hstgdsel).
Annie Sun
25-06-2012, 21:17
Ok tack s jttemycket fr tipsen!
...och s mellan 40 och 50 liter stdvattning i veckan. Gdsel i all ra, men utan vatten r det ingen vits.
Och detta hr ihop med grs som vxer ver rtterna - grs tar nstan hela frsta timmens regn frn trdet. Samt merparten av det syre som trdets rtter behver fr att utvecklas.