Annie Sun
25-06-2012, 20:13
Jag har ett päronträd som har suttit i 3 år nu, och det händer ingenting med det. Det har sett likadant ut i alla tre åren, inga nya skott el blommor. Bara lite blad. Ser tunnt och litet ut. Varför växer det inte? Vad ska jag göra? Tacksam för tips..
Huggorm
25-06-2012, 20:21
Hur mycket vattnar du? Det är överlägset viktigast, men det är även klokt att ta bort grässvålen över rötterna så trädet slipper konkurrera med gräset om vatten och näring
Annie Sun
25-06-2012, 20:30
Jag har inte vattnat så jättemycket, men denna sommar har man ju knappast behövt det. Jag läste först i år att man ska ta bort gräset runt, så har gjort det nu och lagt gräsklipp över. Är det nån mer näring de behöver? Kan jorden va fel? Har ganska sandig jord.
Jan af Lisö
25-06-2012, 20:49
Sandig jord är torr och näringsfattig och torkar ut lätt.
Man skall inte kvävegödsla fruktträd efter midsommar, så du får ge ditt träd några säckar kvalitetskogödsel till våren. I augusti kan du ge trädet lite PK-gödsel (sk höstgödsel).
Annie Sun
25-06-2012, 21:17
Ok tack så jättemycket för tipsen!
...och så mellan 40 och 50 liter stödvattning i veckan. Gödsel i all ära, men utan vatten är det ingen vits.
Och detta hör ihop med gräs som växer över rötterna - gräs tar nästan hela första timmens regn från trädet. Samt merparten av det syre som trädets rötter behöver för att utvecklas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.