malcolm
Vilket ljud är sommar för dig? För mig är det en flugas surr när man sitter ute en solig dag eller fiskmåsars skri ut över vattnet.
merlin68
Vi har flera skatbon i grannens tall. När ungarna kläcks så låter de väldigt mycket under flera veckor så det blir mitt sommarljud nr 1.
Ingela i Segersberg
Lövsångaren som sitter och sjunger i äppelträdet utanför fönstret.
Piccante
muande kor i hagen, humlor som surrar, susande vind i trädtoppar och porlande vatten.
torvan
allt jag hör när jag halvslumrar på en strand...barnskratt o gråt, fåglar, havet, småprat, radioskval, insekter...
Motti
Fågelkvitter från våra trogna invånare Sädesärlan och Göken !sedan är ju kluckandet från bryggan bra härligt smile.gif

Krolliljan
Funderar på om suset av vinden i träden ( när jag är i trädgården) eller ljudet av vågorna som slår in mot land (när jag är på stranden) är mest sommar för mig g.gif
Men tänker jag efter är det nog ändå en fluga som surrar och fåglar som glatt kvittrar.
silos
Skriandet från fiskmåsarna och hummelsurr är sommar för mig.
Eva i Skåne
Min första tanke var att det är tystnaden som är sommar, att ligga/sitta ute i stugan i skogen och slippa oljuden av trafik och människors stressande, men i den ljuva tystnaden finns såklart en massa små ljud av naturen smile.gif, sånt som ni redan nämnt, suset i trädtopparna, humlesurr och fågelkvitter. Underbara "tystnad" wub.gif
Mollis
Ångbåtstutan
EKLO
Utan tvekan ljudet av vind i stora lövträd. Särskilt om man ligger med fönstret öppet på natten och det är skumt i rummet.

Tyvärr hör jag eg. sällan det ljudet, jag bor sommartid på en ö i södra Bohuslän och lövträden står långt från huset. Strandskator, tärnor, trutar, måsar, vågskvalp, gamla långsamma båtmotorer etc är ju ngt de flesta förknippar med svensk sommar, och det finns det gott om här, men för mig är av ngn anledning ändå det allra somrigaste vinden i stora lövmassor.
gunsta
Tornsvalornas (tornseglarnas) svirrande läte högt uppe i himlen. Det är sommar för mig.
Huggorm
Vind genom asplöv och koltrastens kvällssång är sommar för mig.
sommarhumla
Kraset när man går med träskor på en grusgång, humlor som surrar, gräsklippare, fåglar som kvittrar, åskmuller....
Christa
Surret från humlor och bin en stilla sommardag. Gräshoppor.

Pluppet från flötet när man kastar ut det för att meta i en stilla sjö.

Jag längtar så efter att få bo på landet och uppleva stillheten och höra naturens små ljud men så fort vi hittar ett tyst ställe så planerar dom vindkraftverk där -cry-.gif
mamamaggan
Måsarnas och andra strandfåglars skrin/läten är några av mina bästa sommarljud. Att lyssna på hur vågorna kluckar mot båtsidan när man ligger i ekan och solar är heller inte helt fel.
omk
Tornseglarnas och svalornas skrin.
Nån större humla som klumpigt vinglar förbi.
Gräshoppor (fast de knirkar inte ännu).
Tisslandet av sommarregn på plåttak.

(Christa, flytta hit, till mig ! Här har kommunen veto-at vindkraft för ett bra tag framöver !)
Myosotis
CITAT (omk @ 02-07-2012, 04:01) *
Här har kommunen veto-at vindkraft för ett bra tag framöver !

tummenupp.gif Vilken bra kommun!

Jag gillar ju inte sommar då men tornseglarnas läte är en bra tröst som får en att stå ut, det är så vackert!
Aqvakul
Vågskvalp och myggsurr..
*Stintan*
När det susar och prasslar i björkarnas lövverk, vågornas kluckande mot en träbåt.
Ugglemormor
Just här har jag ett gammalt fruktträd precis vid husknuten och vilken fågelkonsert det blir...... även att gojan inte gillar just det, men roligt blir det när de kivas..... rotfl.gif .
Suset från de gamla ekarna och fiskmåsarna, bara en bit bort och man hör vågorna mot strandstenar.....
Sedan finns det en sådan stillhet i det hela så det gör gott! ........ tummenupp.gif
Dofften av de alla rosorna på kvällen ......
Farbror Blå
Oj det här var en bra tråd, en av avdelningens mycket få, det mesta här här är ju uuurtrist.

Mitt sommarljud är måsarna!

Jag bor inte vid havet, eller ens i närhgeten, men måsarnas skrin och kluckandet av vatten mot en båt, DET är sommar det =)
Hjortronsylt
Att höra grannen köra gräsklipparen utanför det öppna fönstret kl. 8 på morgonen... Respektlöst att inte låta folk få sin sovmorgon på sin semester eller helg. Nu har jag inget emot grannen som sådan, men jag tycker ändå man får tänka sig lite för. Alla uppskattar inte skarpa ljud så tidigt på morgonen.

Sen ljudet av mygg, humlor och andra flugfän.

kerstin z5-6
Spänningens ensamma lockrop(ormvråk) och tranornas lockrop på sina ungar varma sommarnätter:)
Motti
Vattenskvalp och måsläten fågelsång humlor tummenupp.gif
VitaFingrar
Regnets smatter mot fönsterkarmen... tyvärr.

Vart sjutton håller solen hus?
Motti
Tror de har lånat den i Östeuropa giggle.gif
Humlor gillar jag att lyssna på också smile.gif
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 09-08-2012, 23:10) *
Regnets smatter mot fönsterkarmen... tyvärr.

Vart sjutton håller solen hus?

I västsverige, den här sommaren har varit helt okej
VitaFingrar
CITAT (Huggorm @ 09-08-2012, 23:41) *
I västsverige, den här sommaren har varit helt okej

Härligt att några haft det fint iallafall, vi hade en solig vecka i maj. Sedan ett par soliga dagar för någon vecka sedan. Däröver har det vart regn, regn, regn och åter regn.
*Stintan*
Utan vatten inget liv rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 09-08-2012, 23:44) *
Härligt att några haft det fint iallafall, vi hade en solig vecka i maj. Sedan ett par soliga dagar för någon vecka sedan. Däröver har det vart regn, regn, regn och åter regn.
Precis så hade vi det i fjol smile.gif
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2012, 01:26) *
Utan vatten inget liv rolleyes.gif
yes.gif Efter ett besök i Rajasthans öken har jag (nästan) slutat klaga på sommarregn
Alphaville
Jag tror att svalornas "svirrande" tillhör ett av mina favoritsommarljud. Det bor ett par under takpannorna på huset. tummenupp.gif
skogstroll
Ljudet av båtarna. Jag önskar jag hade en egen båt smile.gif
hattstugan

Sommarens ljud är fågelkvitter och på avstånd kossornas muande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon