Full version: Tonårspojkar
malcolm
Jg har en son på 23 år som ofta hänger ute på nätet, nu har han blivit kompis med en kille från Helsingfors som kommer på besök i övermorgon men vad skall jag laga för mat? Har frågat sonen att han skall fråga kompisen vad han tycker om men känner jag min grabb rätt så kommer han att glömma det, är det någon här som har ett bra förslag. Jag tänkte lite på något grillat men det hänger en del på vädret om det blir bra, dessutom vet jag inte om kompisen är vegeterian eller inte men det brukar grabbar från Finland inte vara iof. sig. Kul annars att sonen fått kontakt med en annan grabb från Finland eftersom jag är född där och han är halvfinne mao biggrin.gif
CillaM
Klyftpotatis i ugnspanna med vitlök o lök sprayad med vitvinsvinäger är en höjdare! Och kycklingsfiléer i en annan panna i ugnen (stekta lätt i stekpanna tillsammans innan med vitlök o lök, rosmarin, salt, peppar o gärna timjan) är så smarrigt för vem som helst! Min favorit till är en lättare grönsakssallad med fetaost till, den mjukare varianten av fetaost, o timjan och rosmarin naturligtvis. Gottgott!
Eva i Skåne
Min yngste är också 23 och jag tycker han håller väl tillgodo med det mesta. När han har kompisar här (och vi är i stugan) verkar dom mest leva på pizza eller gatuköksmat, men det är väl av bekvämlighet.
Grillat gillar väl killar i allmänhet, men fortsätter det regna så är det ju ingen hit.
Kyckling och potatisgratäng kanske kan vara nåt eller en köttbit med pommes och bearnaiseås? Paj älskar mina söner. Det går ju att variera om han nu skulle vara vegetarian. Det måste du nog ha koll på i förväg. Kan bli kinkigt annars. Fyllda crepes med sallad går också hem hos mina, köttfärssås eller räk/ alt svampstuvning i.
torvan
Min son älskar när jag grillar en hel marinerad fläskfile, klyftpotatis i ugnen med rosmarin och tsatsiki
Marinerar med olja, vitlök, honung, rosmarin och s&p. Tsatsikin är en snabbfuskis, riv en gurka grovt, salta lite och låt den rinna av. Blanda med yoghurt, vitlök, olivolja o s&p.
Motti
Lasange går alltid hem Malcom smile.gif
merlin68
Tacos, varma mackor, lasagne, pizza, hamburgare med tillbehör, kebab, spagetti med köttfärssås, tunnbrödsrulle, potatisgratäng med grillat korv/kött, köttbullar mos/pasta, korv stroganoff, pannkakor med sylt ... Vill du göra maten nyttigare och/eller billigare går det att riva t ex morot i köttfärsen exempelvis. Fixar också en stor sk pizzasallad (riven kål med vinaigrette och grovmalen svartpeppar) det drygar ut och är rätt hälsosam. Allt som innehåller kött kan bytas ut mot t ex sojafärs om killen som kommer på besök är vegetarian och eftersom du inte är van att laga vegetarisk mat är det en enkel lösning att bara "byta" ut kött mot veg kött och laga maten som du brukar göra smile.gif
merlin68
Vad blev det för mat malcolm? smile.gif
malcolm
Besöket är úppskjutet till nästa vecka men jag funderar på att grilla fläskkarré, klyftpotatis eller fransk potatisgratäng till och glass går alltid hem.
malcolm
Hämtade sonens kompis på Arlanda imorse och ikväll grillade jag karré och gjorde klyftpotatis till middag och gissa vad kompisen åt, länge sedan jag såg någon som kunde äta så mycket så tydligen föll maten i smaken men just nu sitter de och spelar dataspel.
Eva i Skåne
Kul är man kan bjuda på nåt som verkligen uppskattas
malcolm
Mina grillade karréskivor brukar ha den effekten på folk, de äter så länge det finns något kvar ändå är det ingen komplicerad kryddning. Kinesisk soja med Knorr´s kött & grillkrydda bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon