Myosotis
För ett tag sen fick jag lära mig att få reklam att försvinna som syns fast jag har adblock. Högerklicka och blockera. Nu fick jag för mig att göra likadant med en rörlig avatar, men nu försvann alla avatarer, signaturer och bifogade bilder!! -fear-.gif Hjälp!! Jag ser inte ens min egen avatar eller smilisar jag själv bifogat i mina inlägg, bara odlas egna smilisar ser jag fortfarande. Inget har ändrats i min kontrollpanel. Hur får man bort detta filter igen? -cry-.gif
Myosotis
yaay.gif Lyckades hitta en inställning där jag kunde återställa som det hade sparats igår. Fast det skulle ändå vara intressant att kunna hantera det hela lite bättre confused.gif Jag plågades av rörlig reklam länge innan jag fick det här ovärderliga tipset. Finns säkert en massa finesser. Kan man få bort bara de rörliga signaturerna och avatarerna t. ex.?
Huggorm
När man skall blockera så får man ju olika alternativ på vad man skall blockera, bara bildens adress eller hela sidan som bilden ligger på, samt ett par alternativ däremellan. Det kan vara klokt att bara blockera själva bilden, särskilt om den ligger här på odlas server, annars kan man råka blockera även sådant som behövs för sidans uppbyggnad. Men ibland ligger bilden på någon hemsida som är bara för rörliga bilder, och då kan man blockera hela sidan för att slippa få se nya bilder därifrån i framtiden.
Kryddan03
What Huggis said.
Och skulle man t ex råka blocka alla avatarbilder här går man upp till Adblock, klickar och väljer "Visa lista över blockerbara objekt". Då får man upp en lista på alla objekt som kan blockeras men också de man redan har blockerat (röd text och ett kryss längs till höger). Vill man avblockera något klickar man bara på krysset och uppdaterar sidan så är de tillbaka igen. smile.gif
Myosotis
Tack för svar! Jag bara väljer "infoga filter", hittils har det funkat för att ta bort bara den reklambilden. Ska se om jag lyckas hitta var man kan blockera bara en bild.
Jag såg det Kryddan, men adresserna var obegripliga för mig så därför vågade jag inte avmarkera något.
Gossen Ruda
Jag kan ju bara meddela att jag klarar mig mig utan adblocker och liknande, reklamen finns där men jag "ser" den inte. Ett tag var den besvärlig men det var innan jag bytte datorer, sen problemen med cookisarna men det verkar löst nu. Tyvärr är det ett nödvändigt ont för det är inkomsten från reklamen som gör att vi kan hålla på att gnabbas här på Odla. biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2012, 11:05) *
Jag kan ju bara meddela att jag klarar mig mig utan adblocker och liknande, reklamen finns där men jag "ser" den inte. Ett tag var den besvärlig men det var innan jag bytte datorer, sen problemen med cookisarna men det verkar löst nu. Tyvärr är det ett nödvändigt ont för det är inkomsten från reklamen som gör att vi kan hålla på att gnabbas här på Odla. biggrin.gif

Du tror fortfarande att en som arbetar på IT-avdelning på ett företag inte kan se skillnad på en trojan och en cockie?? confused.gif
Gossen Ruda
Jag tror fortfarande att en ev trojan inte kom från Odla direkt, möjligen via en smittad annons.
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 27-06-2012, 10:39) *
Tack för svar! Jag bara väljer "infoga filter", hittils har det funkat för att ta bort bara den reklambilden. Ska se om jag lyckas hitta var man kan blockera bara en bild.
Jag såg det Kryddan, men adresserna var obegripliga för mig så därför vågade jag inte avmarkera något.

Det kanske är olika på olika versioner, men det översta valet i dialogrutan, efter högerklick och Blockera bild, brukar vara det säkraste om du bara skall blockera en bild eller ett objekt d v s det som har längst "adress".

Odlas egna avatarer verkar alltid börja med forum.odla.nu/style_avatars. Om man laddat upp en egen avatar, som du och jag, ser det ut att börja med forum.odla.nu/uploads. Om jag högerklickar för att blockera din avatar t ex får jag förvalt näst längst upp i listan forum.odla.nu/uploads* (d v s adressen med en asterisk) klickar jag på Lägg till filter då blockar jag (lite dumt) allas egna uppladdade avatarer på forumet. Väljer jag däremot forum.odla.nu/uploads/av-12674.jpg blockerar jag bara din bild. (Men det vill jag ju inte - vill ju se din kylling! smile.gif)

Fast det ovan vet du säkert redan nu. wink.gif
Myosotis
Ja! Nu börjar jag fatta! ||forum.odla.nu/uploads/* står det längst upp hos mig, då blockerar jag väl alla avatarer.
http://forum.odla.nu/uploads/av-3013.jpg är förmodligen din, vågar jag testa? Hur får jag tillbaka vovven då? Får testa med en ful avatar istället wink.gif
Myosotis
yahoo.gif Det funkar!! Har nu blockerat enstaka avatarer/signaturer och alla andra är kvar yaay.gif Tack!
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 27-06-2012, 14:22) *
yahoo.gif Det funkar!! Har nu blockerat enstaka avatarer/signaturer och alla andra är kvar yaay.gif Tack!

tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Vad smart att blockera avatars med adblock har inte tänkt på det tummenupp.gif väldigt bra program.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon