Full version: Gula tomatblad
Siv i Bollnäs
Jag har sju tomatplantor i växthuset. De är planterade i 10- resp 15-literskrukor. Så har jag haft i många år och det har inte varit några problem. Gardener´s Delight har jag enbart då dom är godast enligt vår mening. Nu har det konstiga inträffat att de som står i tioliterskrukor har artat sig bra med friska gröna blad, men de som står i de större krukorna ser inte ut att må bra. Bladen nertill är gula och missfärgade. Dessutom är plantorna mindre än de som står till vänster dvs i de mindre krukorna. Tyder det på för mycket vatten, för lite vatten, för lite gödning eller fel gödning??? Men alla har ju fått samma. Jag minns inte vad det var, men jag hade i gödning i samband med planteringen och det var ju ett tag sedan förstås.
Tacksam för svar och tips.
[attachment=70941:DSCN3582.JPG]
EKLO
Hej,

mina 2 tomatplantor står som vanligt i stora hinkar, men utomhus. I år glömde jag ställa ur dem ur de ytterhinkar jag satte dem i när det var som torrast. Med allt det regn som sedan föll blev det för mycket vatten, och då blev nedre halvans blad alldeles gula och liksom "fnasiga". För mycket vatten, var det hos mig. Nu vårdar jag dem ömmare och de verkar hämta sig ganska snabbt.

Men kanske är det inte alls vattensjuka hos dig, de ser ju ut att stå dränerat?
Siv i Bollnäs
Hej EKLO! Mina krukor har hål i botten som vanliga blomkrukor och står så att överflödigt vatten kan rinna ut och vidare ner i marken, så det verkar osannolikt att dom skulle fått vattensjuka. Men man vet ju aldrig. Jag tänkte först och främst på om det kunde vara nån sorts näringsbrist?
Alla krukorna står i växthuset och det kan bli mycket varmt därinne när solen ligger på. Växthuset är gammalt och har bara ett takfönster men vi har satt in ett jalusifönster plus att vi har en fläkt som blåser luft när det är för varmt (och varmluft om temperaturen skulle bli för låg om nätterna). Nu har det ju inte varit så väldigt varmt denna sommar ännu, och det brukar ju vara samma förhållanden förr om somrarna också, men då har plantorna varit frodiga och gröna.
rosita
Jag hade samma problem för något år sedan. Men jag kom på att det berodde på jorden, jag hade fått slut på jord och köpte då ny som jag planterade en del tomatplantor i. Alla de plantorna med denna jorden växte dåligt och blev gulaktiga. Jag bytte jorden och på väldigt kort tid blev plantorna grönare och satte igång att växa.

Kan det bero på jorden hos dig? Eller du har haft samma jord i alla krukorna?
Siv i Bollnäs
Hej Rosita!
Jag vet inte riktigt om det blev exakt samma jord...jag tog lite av varje: kompost, köpjord, kogödsel på säck, kanske lite barkmull också, och blandade om. En del fick kanske en del hönsgödsel också. Men vilka som fick vad, kommer jag inte ihåg. Nu är det lite svårt att byta jord i hela krukan, då tomaterna är fast med trådar i taket, men kanske kunde man krafsa bort en del och stoppa dit något annat. Är det nån idé att ha dit någon slags gödsel, t ex Chrysan? Kan man ha dit Bio Balans?? Fast det är väl inte nåt sånt fel, kanske...
Bassam
Hej
De kan ge dem blad gödsel. Den är flytande gödning som sprejas
på blad, om de blir bättre innebär att din jord är dåligt, annars finns andra
orsaker som de står i fel miljö platser så du kan läsa informationen, vad behöver din sorte miljö vind, sol och näring, och du ska försöka ge dina växter miljö som behöver.

Obs

Nu kommer nästan varje dag nya sorter och de har olika miljö behöv
H.Bassam
Siv i Bollnäs
Jag kanske skulle tala om vad jag gjort med mina tomater. Det är nu ett tag sen jag skrev min fråga. En grannfru sa att hon haft likadana blad på sina tomater och hon rekommenderade mig att ta en rejäl näve benmjöl och mylla ner i varje kruka. Det gjorde jag, och faktiskt återfick bladen sin gröna färg på bara några dagar. Någon slags näringsbrist måste det ha varit.
Hälsningar Sivan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon