Elisabeth_65
26-06-2012, 11:54
Åh, mina rödbetor har inte kommit upp alls, kan jag så om nu eller är det för sent? Jag bor i Umeå.
Anette Nordlund
26-06-2012, 12:03
... inga problem! Bara att så om. Kanske förkultivera inne om det kan vara ivriga fåglar eller andra som nallar av fröna. Bara att breså med lite grus över o sedan plantera ut...
Jag förkultiverar nästan allting nu... så mycket enklare att hantera och följa upp... och det blir så mycket snyggare när växterna hamnar på rätt avstånd på en gång...
Elisabeth_65
26-06-2012, 12:41
Åh, allt? Även morötter och sockerärtor?
Eva i Västerås
26-06-2012, 13:08
Rotsaker har jag alltid misslyckats med att förså.
Rötterna blir krokiga och slingriga, om där inte bara blir ett trådnystan.
Kanske om man kan så i typ ett mjölkpaket och få med hela jordklumpen. Jag tror det är flyttningen som är problemet.
Annars går det mesta bra. Morötter växter ju rätt långt utefter hösten, så skaffar du tidiga morötter borde det gå bra att direktså. Runåbergs har bra beskrivning av utvecklingstid för sina olika sorter. Kolla deras hemsida. Samma med rödbetor.
Sockerärtor kan vara värt ett försök. Dom är ju snabba.
Elisabeth_65
27-06-2012, 17:57
Tack för svaren! Har beväpnat mig med nya fröer, bland annat rödbetor! Ska prova med att både förgro/sätta på plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.