Full version: Förodling
ggn
Har satt frö inomhus i miniväxthus eller i brätten. Fröna gror kommer upp är ca 3 cm, växer inget eller så dör de. Vad är felet? Har någon här hört om det är någon jordsort det kan vara fel på?
kerstin z5-6
När på året sår du?
Om -mars-maj? har du extraljus?
Övervattning? brukar leda till röta i rötterna samt ger fler sorgmyggelarver i jorden
Dessa kaläter rötterna.
Använder du såjord?
kerstiborgström
Kanske lite senkommet svar men ett tips till nästa år: fröplantor inomhus behöver MASSOR av ljus om det ska bli något av dem. Själv använder jag lysrörsarmaturer 2*36 W hängande över bordet med sålådor med ca 12-15 cm mellanrum och med rören ca 15 cm över växterna. Jag använder lysrör med färgtemperatur 6500 K, både armaturer och rören kan inhandlas till rimligt pris på Biltema. Detta arrangemang ger växterna ca 10 000 lux och det växer så det knakar. Det kan bli lite väl varmt åt plantorna så jag brukar komplettera med en bordsfläkt (i närheten men riktad så att det inte blåser direkt på plantorna) för att cirkulera bort varm luft under rören. Allt kopplat med timer inställd på 16 tim belysning per dygn. Lycka till nästa år!
kerstin z5-6
utan extraljus är det kört <.9 det fixar ingen
jo_1
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-07-2012, 23:19) *
utan extraljus är det kört <.9 det fixar ingen

Det är krångligt utan, men visst går det. Jag har fått upp en hel del utan extraljus, men jag kunde såklart inte börja i februari... Plantorna blir ju kralligare med extraljus, men det går utan om du har söderfönster och trixar lite. Numera har jag också extraljus och inser skillnaden, men det funkar ju utan också. Men kanske inte alla slags plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon