Förra året fick jag min tänkta trädgårdsskörd uppäten av mördarsniglar så i år växlade jag upp och har byggt hagar som jag sedan varje kväll gått ut och kontrollerat så att jag inte får in några snigelinkräktare. Det har fungerat väl, såvitt jag sett har inga kommit upp.
Men, istället har jag något annat, som jag inte vet var det är. Det är fördjupningar/hål som är ca 4cm i diameter och djup. Först trodde jag det var fåglar som var där och gärde men nu helst plötsligt blev det flera fler och även bladen på mina växter börjar gå åt så nu börjar jag få lite panik! Finns det någon koppling? Kommer hålen från något djur, insekt eller något annat under jorden eller är det från någon ofarlig fågel? Något är det som bara över natten helt plötsligt började mumsa i sig grönsaker, igår var de faktiskt orörda, nu är flera uppätna och jag ser tex mina vaxböneplantor.
Jag har laddat upp fyra kort i ett album som ni kan titta på, det ena visar helt tydligt att det är svartmyror i den ena hagen (den med vaxbönor) men i den andra finns det inga synliga myror. De stora fördjupningarna finns i båda hagarna.
Vad har jag mot mig och har ni några tips på hur jag blir av med dem?
Tack på förhand, hoppas ni har räddning för mina vaxbönor, rödbetor och andra växter!
Mvh, Andreas

fördjupningar i hage 1.jpg

Myrbo i hage 2.jpg

Fördjupningar vid vaxbönor i hage 2.jpg

Något har ätit på salladen i hage 1.jpg