niland
Hej,
Förra året fick jag min tänkta trädgårdsskörd uppäten av mördarsniglar så i år växlade jag upp och har byggt hagar som jag sedan varje kväll gått ut och kontrollerat så att jag inte får in några snigelinkräktare. Det har fungerat väl, såvitt jag sett har inga kommit upp.

Men, istället har jag något annat, som jag inte vet var det är. Det är fördjupningar/hål som är ca 4cm i diameter och djup. Först trodde jag det var fåglar som var där och gärde men nu helst plötsligt blev det flera fler och även bladen på mina växter börjar gå åt så nu börjar jag få lite panik! Finns det någon koppling? Kommer hålen från något djur, insekt eller något annat under jorden eller är det från någon ofarlig fågel? Något är det som bara över natten helt plötsligt började mumsa i sig grönsaker, igår var de faktiskt orörda, nu är flera uppätna och jag ser tex mina vaxböneplantor.

Jag har laddat upp fyra kort i ett album som ni kan titta på, det ena visar helt tydligt att det är svartmyror i den ena hagen (den med vaxbönor) men i den andra finns det inga synliga myror. De stora fördjupningarna finns i båda hagarna.

Vad har jag mot mig och har ni några tips på hur jag blir av med dem?

Tack på förhand, hoppas ni har räddning för mina vaxbönor, rödbetor och andra växter!

Mvh, Andreas

fördjupningar i hage 1.jpg

Myrbo i hage 2.jpg

Fördjupningar vid vaxbönor i hage 2.jpg

Något har ätit på salladen i hage 1.jpg

Gossen Ruda
Troligen ett rådjur, titta noga om det finns märken av klövar i botten på hålen.
niland
Bra idé, jag var tvungen att genast gå ut och undersöka. Dock håller jag det nu som osannolikt, inga andra spår i jorden runt om hagarna. det lite märkliga är faktiskt att det inte funns några liknande skador i jorden kring odlingshagarna alls. Skadorna finns bata just i hagarna. Dessutom så finns det en massa goda blommor, knoppas, frukt o bär i trädgården och inga bär spår av rådjur så det alternativet får jag tyvärr sortera bort.
När jag nu var ute så bar där ett nytt hål och ett ogräs stod liksom på botten av gropen, som om jorden bata sjunkit undan. Får mig att tänka i banor att det bara är vatten som underminerar på något sätt, men det känns också osannolikt.

fler ideer?
Gossen Ruda
Sork. Gräv dig ner och se om hålen fortsätter i gångar nere i jorden.
*Stintan*
Det ser ut som om du har myror i jorden (de minsta små hålen) dessutom tycker jag det finns tydliga klövspår efter rådjur. Tyvärr väljer dom ju själva vad dom vill smaka på.
Eva i Västerås
Jag håller nog med om att det ser ut som sorkhål.
HelénE
Tippar på rådjur (de större fördjupningarna som är lite tvådelade), myror (de minsta hålen), kanske även sork, men även tycker jag det ser ut precis som mina katter trampat runt i nån plantering. Alltså mina katter kan gå i trädgårdslandet utan att gräva eller pinka...men det blir såna där lite större än katttasavtyck efter dem.

Helén
CillaM
de stora avtrycken är rådjur o de hålen, i relation till småplantorna ser ut att vara mask. Antar att det regnat en del hos dig också... det är då maskarna ger sig ovan jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon