Full version: Ogräs på kompost
asali
Jag har haft storrensning på min nya tomt och har lagt ogräs (mest maskrosor) i flera plastsäckar, jag läste nämligen att man inte ska lägga sånt direkt på komposten eftersom de då blir en massa frön som jag om några år kommer att kasta rakt ut på landen när jag använder jorden som blivit.
Hur länge behöver detta ogräs ligga i påsarna innan allt kvävts? Går de kanske snabbare att lägga de i en hink med vatten så allt dränks?
Maj-Elén
Så här har jag gjort: Samlade alla maskrosor och andra rotogräs i svart plastpåse. Sedan fick den stå ljust så solen kom åt att skina på den i bland. Det blir väldigt varmt i påsen då. Nästa år har man finfin mylla i påsen.
Gossen Ruda
Det är skillnad på ogräs och ogräs, framför allt på fröogräs och rotogräs. Vad gäller det sista så har jag aldrig haft problem med ogräsrötter i komposten. De försöker visserligen ofta skicka upp nya skott mot ljuset men eftersom man hela tiden fyller på nytt material dör alla skott snart. Maskrosor, kirskål mm, allt dör i min kompost. Fröogräs är en annan sak. Har man ordentligt varmt i komposten dör alla frön men då måste man upp mot 70 grader vilket är svårt. Dock dör en del ogräsfrön även vid lägre temperaturer, faktum är att jag aldrig haft problem med fröspridning från komposten utom med ett par arter. Jag försöker alltid lägga fröogräs i mitten för där är der varmast. Problemogräsen heter våtarv, lomme och en annan art jag glömt namnet på. Aldrig dessa i komposten för deras frön dör inte utan sprids vidare när man använder komposten. Så har jag gjort nu i ca 5 år och ogräsmängden i potatislandet har minskat för det är där den mesta komposten hamnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon