Anna-Karin C
27-06-2012, 07:54
Hej!
Min maidens blush som jag planterat våren 2111. Växt fint och har massa knopp (förutom de rådjuren ätit upp) har börjat tappa blad.
Bladen har fläckar men inte så mycket. Ser någorlunda friska ut men när man rör bladen så ramlar de av lätt. Brukar de få svartfläckssjuka? De andra rosorna har väl en del fläckar o sånt oxå men ingen annan som tappar bladen. En hel del Rosenstrit dock. MASSOR

Vi har haft en jätteblöt sommar med massa regn o fukt o kallt. Borlänge, Dalarna zon 4 (ev5)
Vad kan jag göra? Knopparna ser ut att fortsätta växa.
Jo visst kan den rosen få svartfläckssjuka men svampen gynnas av regnigt väder, plocka bort och upp så mycket du orkar sedan får det vara, vill man köpa något och spruta finns det.
Stritar är svåra, dom övervintrar, det kommer sällan på rabattrosor som man oftast klipper ner varje år, men buskrosorna kan få mycket, när det blivit för mycket på vissa rosor har jag klippt ner dom, men så här är det med rosor. Många löss spolades av i det kraftiga regnet i måndags, alltid något.
Jag sprutar mina stamrosor om det blir något för dom vill jag ha fina, men resten av alla rosor i trädgården är för många, det är också olika år från år.