luzen
För två år sedan planterade jag en näverhägg som insynsskydd mot grannen. Den växer snabbt och bra men jag har nu insett att trädvalet kanske inte var det bästa, den har ju väldigt kort bladperiod och ganska gles krona.

Behöver nu plantera ett till träd intill och vill ha ett likadant för estetikens skull. Men nu funderar jag på att byta ut häggen och istället plantera två andra träd.

De ska stå i lerjord i sol -halvskugga i en sydostsluttning.

Vilket träd kan passa? Gärna något med låång bladperiod alt vintergrönt, och med tät krona. Blomning och höstfärg oviktigt.

Tacksam för tips, jag kan inte bestämma mig! Har funderat på prydnadskörsbär.

kerstinbern
Avenbok eller hagtorn har lång bladperiod resp tätt grenverk som motverkar insyn. Men det handlar ju också om hur högt insynsskyddet behöver vara?
luzen
Höjden bör vara 4-10meter, alltså 4 meter räcker men vi har stor naturtomt så det gör inget om trädet blir högt bara det har grenar i 3-4 metershöjden.

Avenbok var ett bra tips! Men - jag har bokhäck (vanlig bok) framför och trädets krona kommer se ut att "smälta samman" med häcken (pga sluttningen) -hur är bok vs avenbok i färgerna? Ser kanske konstigt ut om de är samma färg, eller?
Huggorm
Pil behåller löven länge på hösten, men det har ju en hel del andra nackdelar. Vanlig hägg kanske kan vara något? De får löv väldigt tidigt på våren, men fäller dem tidigt. Hästkastanj är ju också tidig, men de blir enormt stora.

Det optimala är förstås tuja, om man kan tänka sig barrträd
luzen
Hmm vad har pil för nackdelar? Trädet ska stå ca 20 meter från huset. Hur lång bladsäsong har det?

Funderar annars på oxel, men har för mig att det växer långsamt.
Jan af Lisö
Tycker som Huggormen, att Thuja (Brabant) känns som ett vettigt alternativ.
Huggorm
CITAT (luzen @ 02-07-2012, 12:16) *
Hmm vad har pil för nackdelar? Trädet ska stå ca 20 meter från huset. Hur lång bladsäsong har det?

Funderar annars på oxel, men har för mig att det växer långsamt.

Framför allt vitpil har lång bladsäsong där jag bor. De blommar tidigt, och sätter sedan löv också relativt tidigt, och sedan sitter de kvar till de flesta andra släppt sina. Men pil förökas ju ofta via sticklingar, så det gäller att få rätt klon. Problem med vitpil är att de gärna knäcks av stormar eller bara sin egen tyngd. I bland annat skåne är det vanligt med hamlade pilträd, så det kan vara ett alternativ för att komma tillrätta med det problemet. Vidare är det ju ganska törstiga träd, som kan få för sig att skicka in rötter i avloppsrörs skarvar och bända isär för att komma åt vatten och annat smaskigt.

Oxel har sina goda sidor, men som sagt växer de ganska långsamt. Här hos mig finns en del fröplantor, men de växer bara en handsbredd per år. Ek sägs vara saktaväxande, men den skjuter iväg mycket bättre än oxel här. Har man kalkrik jord kan det dock hända att oxeln växer bättre.
Anders zon 1
Det finns ytterst få vintergröna träd, bortsett från barrträd, som klarar sig i vårt klimat. Om du bor i zon 1 kan du ha storväxta former av lagerhägg. De växer förhållandevis fort och är vintergröna. I riktigt gynnsamma lägen kan de bli flera meter höga. Nackdelen är att de inte är så härdiga och kan skadas om vintern är hård (även i zon 1).

Annars är katsura ett fint träd som har ganska lång bladsäsong (slår ut ganska tidigt på våren). Ett träd som behåller löven länge på hösten och som blir väldigt tätt är papegojbuske (Parrotia persica). http://www.egnersvaxter.se/parrotia-persic...uske-p-364.html Det kan bli några meter högt och har dessutom ofta kraftiga höstfärger.

Av de vanliga svenska träden så har, förutom de som redan nämnts, både björk, lönn och bok rätt lång bladsäsong. Den kan dock variera rätt kraftigt beroende på de enskilda trädens härstamning (särskilt för björk).

Många popplar behåller också löven länge på hösten. De flesta växer fort men kan ofta också bli väldigt stora.
EvaKlemming
Jag verkar alltid rekommendera Sorbus Dodong/koreansk rönn. Har haft förmånen att få avverka några trädgårdar och aldrig blivit besviken på detta träd. Det är grymt. Knotiga grenar, frodig krona med stora blanka blad och gigantiska bärklasar och enormt vacker höstfärg. Täcker både på höjden och bredden och växer fort. Tidpunkten för bladfällning osäkert, men inte senare än andra - väl?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon