På en utflykt hittade sonen en massa nerfallna kastanjekärnor eller vad de heter.
Nu vill han jättegärna plantera dem, men hur tusan gör man? Hur ska planteringen skötas när de väl sitter i jord?
mullkärringen
27-06-2012, 12:53
Under min kastanj växer massor av självsådda "kastanjeskott" så sätt kastanjerna i jord,vattna vid torka och ställ ut dom så skulle jag tro att dom gror.
Huggorm
27-06-2012, 18:59
Jag förmodar att det är hästkastanj vi pratar om, och inte den äkta? Oavsett vilket är det fel årstid, så hittar man kastanjer nu så är de kvar från förra hösten. Då kan de mycket väl vara döda, ser de torra och tråkiga ut så är de inget att ha.
Får man tag på fina hästkastanjer på hösten, så är det bara att stoppa dem i jorden och vänta till våren. Det sägs att de gror även utan vinterkylan, men det är inte min erfarenhet. Hur som helst skall man inte förvara dem inne i rumstemperatur och torrt för då dör de.
Jan af Lisö
28-06-2012, 08:59
och sätt något skydd (melallnät ?) så att inte sorkar eller andra skadedjur äter upp kastanjerna. Sen tar det ca 20 år tills de blommar.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.