luzen
Förstås vill man inte tänka på hösten nu men är det någon som minns ungefär hur långt in på hösten accoladen behåller bladen innan det är bart igen?

Har hittat två 250 cm-träd i min växtaffär för bara 500 spänn styck och funderar på att slå till.. de är dock ganska hängiga i grenarna men det kanske är normalt?

luzen
Cilla
De släpper som de flesta prunusar ganska tidigt, och det är nog inte det bladtätaste trädet om du vill ha insynsskydd (som jag såg att du önskade i en annan tråd). Däremot är de enormt vackra! Och växer snabbt.

Hagtorn är lägre träd som inte heller behåller löven så länge men håller sig tätt buskiga med tätt grenverk. Om du har ett skyddat läge som är väldränerat men inte för torrt så är rosenhagtornet vackert med röda rosliknande blommor. Tåligare är den vita varianten.

Oxlar finns i många varianter, mycket täta träd som släpper relativt sent.

Vilken zon är träden tänkta att stå i?
luzen
De ska stå i zon Zon 3-4 (jag bor mitt i zongränsen så härdighet till zon fyra är att föredra, dock kommer dessa träd stå hyffsat skyddat).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon