Vårt hus från 1960 har aluminiumfasad i ljusgrått. Det ser nu lite sjavigt ut och jag undrar om man kan göra något för att fräscha upp dem. Vill helst inte måla om allt utan var väl mest inne på att tvätta.
Om man drar med ett finger på fasaden så blir man ljusgrå, precis som att det släpper lite färg (damm? smuts?) och jag är rädd för att resultatet ska bli flammigt om man bara spolar av och borstar.
Någon som har tips?
kerstinbern
27-06-2012, 18:24
Du kanske kan prova olika tvättmetoder på någon baksida som inte syns lika mycket?
Kryddan03
27-06-2012, 19:29
CITAT (Peztis @ 27-06-2012, 17:34)

Vårt hus från 1960 har aluminiumfasad i ljusgrått. Det ser nu lite sjavigt ut och jag undrar om man kan göra något för att fräscha upp dem. Vill helst inte måla om allt utan var väl mest inne på att tvätta.
Om man drar med ett finger på fasaden så blir man ljusgrå, precis som att det släpper lite färg (damm? smuts?) och jag är rädd för att resultatet ska bli flammigt om man bara spolar av och borstar.
Någon som har tips?
Äsch, ni skall ju ändå flytta till Det Ljuva Livet i Spanien snart. Eller hur blev det?
Men om man ska sälja huset bör det ju se lite fint ut, eller hur!
Kryddan03
27-06-2012, 20:03
CITAT (Peztis @ 27-06-2012, 20:49)

Men om man ska sälja huset bör det ju se lite fint ut, eller hur!

Du får väl se till att de inte smyger tätt kring knutarna utan håller sig på ett visst avstånd - och dela ut solglasögon på visningarna.
Eller hoppas på dåligt väder...
Strongen
09-08-2012, 12:56
CITAT (Peztis @ 27-06-2012, 17:34)

Någon som har tips?
Hej Peztis!
Vi har exakt samma problem med vårt elementhus från 1967. Samma kulör också. Har du kommit någon vart? Vill väldigt gärna ha tips! Tack
Vi har också ett elementhus!
Och nä, inget har vi gjort åt fasaden. Ska väl ha något att göra i höst också...

Och välkommen till Odla!!!
Hej
1Sätt sand på svampenز Och gnid aluminium på den. Eller du kan göra blandning av:
2 aluminium på 1l varm vatten +1 msk ättiksyre+ 1msk grov salt+ skorpa av citron , kan du lägga blandning på svampen och gnida aluminium.
H.Bassam
Fast då går det allt åt mååååånga citroner!
Vad kan det vara.... 8x2 + 7x2 och 3 m högt... 90 kvm...
Hej
Du kan upprepa att sätta blandningen i högtryck maskin, sedan spraya på aluminium och efter fylla högtryck maskin på bara vatten och sprayas på aluminium.
Obs
Du kan använda lite citron saft med blandning.
H.Bassam
Huggorm
18-08-2012, 23:13
Är det lackad aluminiumplåt, eller ren aluminium? Är den ren bildas det snabbt oxid, och då kan det bli ungefär som beskrivits. Citron och ättika är kemiskt surt och löser därför upp oxiden, men den kommer snabbt tillbaka. I såna fall bör man lacka snabbt efter att man tvättat rent.
Den är väl lackad eftersom den är matt ljusgrå, inte alu.färgad. Såg i gamla papper att det fanns även andra färger man kunde ha fått på huset.
FruTrädgårdstomte
23-08-2012, 12:10
Åk till din lokala färghandlare och fråga. Du behöver ju inte påpeka att du inte tänker måla om ;-) men ofta säljer de olika rengöringsprodukter också.
Inte helt billigt alltid, men som du säger ska man sälja huset bör det se så bra ut som möjligt, och en sjabbig fasad sänker snabbt priset. Och hos en färghandel får man råd av en fackperson och man vet att man får rätt grejor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.