Full version: Skada på magnolia
Chrysalin
Hej,

vi har en Magnolia kobus sedan tre år tillbaka, och en son som är nio år och älskar att leka med bollar.
Nu har en gren brutits av och lämnat ett djupt hack i en gren. Jag har förstått att magnolior är känsliga för beskäring och skador och undrar hur jag bäst kan hjälp trädet att läka.

Jag bifogar en bild och hoppas att det går att se trots dålig skärpa.

tack på förhand,
Chrysalin
zon 4
Rebecca
Låt det vara, det är inte en speciellt stor skada och trädet kommer valla över av sig självt även om det tar lite tid. Lägger man på vax osv. ökar det risken för att få in svampsjukdomar, så det avråder jag starkt från.
Cilla
Skäll inte på sonen :-). Om du förstorar området som är gräsfritt lite grand så att trädet har minst 1,5-2 meter över rötterna utan konkurrens med gräs och om du stödvattnar trädet så att det får ca 40 liter i veckan under bladsäsongen så vallar detta över innan svamp hinner göra större skada.

Bättre att trädet fick en gren avbruten nu än på vårvintern. Och magnolia tål att få sina lägst sittande grenar beskurna, det kan tom vara bra att ta bort dem innan de blir grövre och måste sågas bort. efter midsommar fram till september är bra beskärningstid.

I övrigt gillar inte magnolior beskärning, men de tål knips i yngre grenar om det är nödvändigt för utrymme mm.
Chrysalin
Tack Rebecca och Cilla smile.gif

Då ska jag ta bort mer gräs och vattna ofta. Hoppas att det också hjälper mot skadorna som blev på topparna den första vintern. Det blev många döda ändar på kvistarna och vissa har jag klippt bort, men jag är osäker på om jag gjort rätt. Jag bifogar en bild som exempel.

med vänliga hälsningar
Chrysalin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon