Peztis
Borde väl ta och införskaffa lite automatbevattning till växthuset så man slipper vattna med slang varje dag!

Jag har inte dragit ut någon slag dit men förberett lite för det, är dock inte färdig och vet inte när jag blir det heller.

Funderar dock på droppslangar och andra varianter som finns på Plantagen. Har en några presentkort där som jag tänkte använda så därför blir ju urvalet begränsat till deras sortiment.

Skulle det funka att skaffa en stor regntunna med pip och sätta en slang i denna? För att det ska bli lite självtryck borde den väl komma upp en bit - hur högt och hur ska man palla upp den? Lecablock?

De har ju dessa bevattningsset, typ denna eller denna. Och så finns det ju en droppslang.

Tänkte att om man ställer in regnvattentunnan och fyller den med vattenslang och sedan sätter på någon av de där bevattningssetten alt droppslang (med timer?), borde det inte funka?

Känner att jag måste komma till skott med detta så att det är utprövat och fungerande till semestern om några veckor.
*Stintan*
Måste man inte ha mer vattentryck än vad som kan komma ur en vattentunna för att det ska fungera? Hur ska annars vattnet orka ta sig upp i de små slangarna som går ner i krukorna? Fast man kanske kan placera slangen från tunnan högre än krukorna istället för på golvet. I vilket fall är det ju bara självtryck från tunnan.
I vilket fall måste ju tunnan placeras en bra bit högre än höjden på krukorna. Bara en tanke.
EKLO
Hej,

jag har själv inget växthus, men har för första året en droppslang som jag använder då och då. På min slang "gråter" vattnet ut genom hela slangen, och det är en väldigt liten vridning (ett kvarts varv) på kranen som behövs. På så sätt är det svårt att tänka sig att man skulle behöva oroa sig över att det blir för mkt vatten, även om man är borta flera veckor.

men som sagt, detta rör sig ju om en kran från huset, inte en regntunna.
Peztis
CITAT (*Stintan* @ 29-06-2012, 12:54) *
Måste man inte ha mer vattentryck än vad som kan komma ur en vattentunna för att det ska fungera? Hur ska annars vattnet orka ta sig upp i de små slangarna som går ner i krukorna? Fast man kanske kan placera slangen från tunnan högre än krukorna istället för på golvet. I vilket fall är det ju bara självtryck från tunnan.
I vilket fall måste ju tunnan placeras en bra bit högre än höjden på krukorna. Bara en tanke.

Jo precis, det är ju det jag undrar över också i trådstarten.
Hur högt och på vad? Lecablock?

Jag ska nog köpa mig en vattentunna i alla fall för de jag har håller på att vittra sönder. Får testa och om det inte funkar så får jag väl tänka om. Tunnan kan ju användas ändå.
Peztis
Idag har jag gjort av med mina presentkort på nästan 2000:-...

Det blev en regnvattentunna (399:-), automatbevattning (999:-), svettslang (149:-), kopplingar (75:-) samt lecakulor (199:-) och U-jord (180:-)... Och bast för uppbindning för 30:-.

Hon på Plantagen trodde på min idé om att sätta upp tunnan högre än plantorna och sedan automatbevattningen men att jag också kunde dra ut en slang om det skulle krångla.

Nu har jag byggt en ställning (som en hög pall) som jag ska lasera i samma färg som det andra snickrade där inne. Sedan ska det kopplas ihop så får vi se hur det går, har några veckor på mig att prova ut det hela.
Anja Danmark
Husk at sætte et filter på, så vandet bliver renset, inden det når siveslangen - ellers bliver den stoppet til ret hurtigt smile.gif

Det har jeg prøvet et par gange, og det er stort set umuligt at rense den igen sad.gif

Peztis
Det sitter ett filter i en av delarna, såg jag. Och så är det en sluten behållare som jag tänkt fylla på med vattenslang så det borde inte komma in skräp. Så jag hoppas att det inte ska bli några problem med det.

Började sätta upp nu idag men fick avbryta, det var så hiskeligt varmt att hålla på och böka runt och grejja!
Krokfar
Jag gjorde en egen automatisk bevattning till mitt växthus nu i år.
En stor 250 liters tunna står utanför växthuset. I den har jag en flottörstyrd dränkpump som pumpar upp vatten till en 25 liters dunk som sitter uppe i taket innuti växthuset. I den finns en i sin tur flottör som är kopplad i serie med dränkpumpen vilket gör att pumpen stannar även fast pumpens flottör är påverkad. Från dunken i taket har jag dragit slangar med droppmunstycken. Har även ett par filter i systemet för att inte droppmunstyckerna ska sättas igen.
Efter att ha ställt in droppmängden så tycker jag att det fungerar ypperligt. Man behöver inte vara skraj att allt är dött efter man varit borta ett par dygn. Ett annat plus är att växterna får varmt vatten.
Ally
"flottör"?

Enligt wikipedia:
"En flottör är en anordning som flyter i en vätska. Flottören är på ett eller annat sätt förbunden med en fast punkt och funktionen är att förmedla information om vätskeytans läge i förhållande till den fasta punkten. Användningsområdet är antingen att mäta vätskenivån eller att direkt påverka till exempel ventiler eller strömbrytare till pumpar som styr vätskeflödet till/från en tank."

Men jag fattar inte ändå ....
Varifrån skaffade du en sån?

Jag har precis beställt en sån, men direkt från England (snabbare leverans, och en aning billigare)
http://www.wexthuset.com/vattna-bevattna/v...tningssystem-p1
direkt länk:
http://www.irrigatia.com

solcellsdriven bevattning som tar vatten från regntunnan, och ingen vattning på regninga/molniga dagar (dvs eftersom det är solcellsdriven).
Verkar perfekt för mig....
Ozeloten
Hej!
Jag har gjort ett automatiskt bevattningssystem i mitt växthus. Förra årets version baserades på droppbevattning, det var inget vidare tyckte jag. "Droppventilerna" sattes igen och det blev ojämn fördelning mellan olika krukor, tyckte också att spridningen i jorden blev lite dålig eftersom vattnet droppade på samma ställe.
Så i vintras gjorde jag version 2.0 smile.gif
Målet var att bevattningen skulle vara lika bra som när man vattnar med en vattenkanna.

Systemet består av:
Biltemas 12v pentrypump för 79.9:- Rekommenderas!

Biltemas rörsystem för vatten. Väldigt enkelt och smidigt att montera.

10st magnetventiler ifrån ebay. Bra pris.

200L vattentunna. Vattnet behöver inte fyllas på speciellt ofta och man behöver inte vara nervös för någon katastrof. En fördel att det lagrar en del värme också.

Elektronik, kul eftersom jag tycker om både odling och elektronik.

Finesser:
Jag kan ställa in vilka dagar, vilken tid, vilka krukor som ska vattnas. Jag kan även styra vattenmängd.

Extra fuktsensor (hemma byggd) i jorden. Om jorden blir torr kan extra bevattning ske. Går att slå på/av.

Temperatur. Visar max/min och nuvarande.

Bifogar 2st bilder. Den ena visar en magnetventil på rörsystemet.
Den andra ger en mer komplett bild över systemet. Den "svarta lådan" är där man gör alla inställningar. En liten LCD-skärm sitter monterad på lådan.

Vattnet porlar ner i krukan, ungefär som när man vattnar med kanna.

Bevattningsystem Vattentunna, rörsystem och magnetventiler.<br />

Magnetventil Magnetventil på biltemas rörsystem.

Davidoff
Kul med folk som kör egna lösningar!
Vi som håller oss till standard: Måste ge en eloge till Hozelock! Använder deras autoklocka och resten, och måste säga att jag är imponerad. Enkelt, ganska billigt och pålitligt. De större slangarna kan hoppa av, men om man säkrar dem, fungerar det riktigt bra.
/D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon