BigDaddy
Jag behöver hjälp. Myror överallt på tomten.
Jag störs inte så mkt av dem i gräsmattan & på de flesta ställen men jag kan inte ställa en enda kruka ngnstans på tomten utan att de tar över den.
Likaså är det rätt jobbigt på altanen mellan stenplattor.
Dessa ställen vill jag ha bort dem från & behöver tips.

Jag har skummat runt lite & läst om Myrr, kanel, kalk, såpa, aska, myrhus(vet inte vad det är), fun-saft.
Jag känner inte för att använda gift utan har siktet inställt på aska & kanel. Ev även FUN.
1. Hur ska jag gå till väga?
På plattor är det inga problem men i krukor tänkte jag.
2. Dör växten av kanel, aska & FUN?
3. Ska jag strö uta kanel & aska el vattna ner den?
4. Vilket av dessa fungerar bäst?
5. Dör myrorna av dessa 3 el försvinner de bara därifrån?

Vatten ska vara bra har jag hört men det funkar inte här. Nu har jag vattnat på plattor & krukor till förbannelse men likväl finns de kvar.
Jag flyttar krukorna lite varstans men de finns alltid myror i dem oavsett.
Jag tror att jag skulle behöva sprida ngt medel på lite större ytor på tomten än endast på altan & i krukorna för annars kommer de nog bara igen IOM att de är så många överallt. Men helst alltså skrämma bort dem, inte döda.
Men finns inga alternativ så blir jag tvungen till att ta död på en del för detta funkar inte. De är otroligt många på varje kvadratcentimeter på hela tomten.
Iaf hade jag önskat ha en del av tomten lite fri iaf. Inte helt från myror men iaf inte sådana mängder som nu finns.

Please hjälp mig svara på mina undringar så blir jag mkt tacksam! smile.gif
EKLO
Hej,

man undrar ju lite vad det är för sorts myror du har - låter som svartmyror? Gör de ngn skada för dig mer än obehaget? Kanske kan du sätta ut sk myrdosor lite här och var?
Cilla
Om de "boar" i krukor och bland stenplattor så är det säkert svartmyror. De gör bon lite här och var hos mig. Under 18 års tid har jag följt dem i både huset, i trädgården, på stenaltanen och bland krukorna och funnit att de är mycket lokala varelser!

Bona uppträder nästan exakt på samma ställen varje år. I den kruka som står just på ett ställe. På ett och samma ställe i stenaltanen. På samma ställen i trädgården.

Jag vill inte heller använda gifter, de mot myror har dessutom en massa negativa effekter på annat. Så jag har försökt överlista dem och sluta fred med dem:

- i trädgården får myrorna härja som de vill, men på två ställen stör de plantor och där myllar jag ned extra kogödsel så att det skapas en fuktigare miljö. Funkar ganska bra. Myror finns där men i så små bon att plantorna kan leva också.

- på de ställen där de årligen förekom i krukorna hur mycket jag än vattnade och donade står numera inga krukor. Myrorna härjar fritt i marken där.

- på de ställen där jag i alla fall vill ha krukor har jag ställt stora krukor som håller fukten längre och som dessutom har växter som tål en och annan myrinvasion. En gång på sommaren stör jag ut myrorna i dessa krukor genom att luckra, ta bort ägg och supervattna krukorna. De som överlever och stannar i krukorna hinner inte boa så mycket att de stör växterna.

- på stenplattorna där de boar får de vara kvar. Vartannat elelr vart tredje år får vi lyfta på de stenarna och lägga till lite material eftersom myrorna föredrar sand och gör att stenarna vickar. No big deal.

- där myrorna förändrar sina vanor och går i en ny kruka omplanterar jag och pudrar kanel runt basen på krukan. Kanel funkar så länge det är torrt, myrorna gillar inte att kanelen fastnar på kroppen.
Gossen Ruda
Garanterat svartmyror eller trädgårdsmyror som du numera kallas, Lasius niger. Utan gifter som myrr kan man aldrig vinna slaget mot dessa och ibland hjälper inte ens det. Jag har lite problem med myror under betongplattorna men håller kontroll på problemen med lite myrr då och då. Ganska effektivt om man exempelvis blandar ut myrr i vatten och häller ner i hålen mellan plattorna. Fast jag är inte heller så pigg på myrr, det är inte ofarligt ens för oss tvåbeningar. Jag hoppas att i år hinna med ett projekt, att byta ut sanden under plattorna mot stenkross 0-18, ev med stenmjöl överst. Det är nog värre för dem att boa i det materialet. Så ett litet påpekande. "Myräggen" som man hittar i bona är oftast puppor, äggen är så små att de knappt syns. Sen kan man hitta larver också.
fvd
Jag har också otroligt mycket myror i min gamla trädgård. Jag vet inte vad det är för sort men det är säkert som Gossen och Cilla säger. Jag kan lägga till ytterligare ett par metoder som jag praktiserar. Jag är problemlösare så jag gör lite drastiska saker ibland. Jag gräver helt enkelt upp så mycket jag orkar med jämna mellanrum och kör bort både myror och bon. Då blir det lite lugn och ro ett tag och jag får lite tid över att bråka med de som är kvar. Det mesta går ut på att störa t ex så om jag hittar kolonier när jag gräver någonstans så gräver jag upp det jag kommer åt och dränker i vattentunnan. Jag har vattnat med myrr några ggr men det känns meningslöst eftersom de är så många. Annars gör jag det besvärligt för dem i största allmänhet där jag far fram, häller vatten på dem och rör om så att de de vantrivs och flyttar på sig. mm Jag är just nu i färd med att lägga elastisk hårdfog (lithofix) mellan plattorna som ligger på svart markduk och hoppas att de inte trivs med det heller de kommer i varje fall inte upp den vägen. Jag har krukor också men där är de aldrig av någon anledning. En idé som jag får just nu är att du kanske kan prova att höja upp dem lite på stenar eller något något annat fiffigt hemmabygga typ repupphängda hyllor så att de måsta "hoppa" några dm. yahoo.gif Jag har aldrig provat kanel med det skall jag göra men jag blir lite fundersam på doseringen det måste väl bli storpack i så fall!
kolmask
Jag fick tips om att lägga ut majsmjöl. De äter tills de spricker, typ... Jag har inte själv testat ännu men ska göra ett försök på en av mina myrkolonier.
Bengalow
Jag har precis fått svartmyror som svärmar på altanen. Ett par duschar med Radar, och problemet är löst...men det ser obehagligt ut med 1000 lik av myror.
BigDaddy
Ja det är mestadels svartmyror tror jag. Några större arter vid en del av tomten men annars vanliga svartmyror.
Förbannat många.

Radar, är det ngt likt Myrr?
Verkar som Radar dödar dem, Myrr verkar för mig inte göra ngn nytta alls. De kryper runt utan att dö fulla av vitt pulver när jag testat, & försvinner inte från platsen.
Radar kanske är ett bättre alt?

Jag ska dock testa detta med kanel, aska & såpa först. Inte hunnit med det än.
Men i de krukor de redan byggt bo i & kryllar av dem, hur gör jag där?
Myrr är väl inte bra i krukorna med växterna?
Och de andra alternativen känns inte så vassa då de är i krukorna under jord. Ska jag vattna ner kanel & aska el hur var det nu igen?

Plantera om är inget alternativ. Har redan gjort det denna säsong & får vara nog.

Sniglar har jag fullt av också, & rådjuren tar sig in trots att jag gör allt för att hålla dem borta. Börjar likna ett krig här hemma nästan......& då är jag djurvän egentligen, men verkar inte få behålla ngt själv av det jag planterar. Men just nu är myrorna största problemet som sagt.
Bassam
Hej
Rådjur och myror kan man borta från dem, Om han vill bli det finns många material i butiker
hjälper dig förutom och praktik recept som kommer från mina duktiga vänner i odla.
Obs
Vi behöver kämpa bara lite
H.Bassam
Azur
CITAT (BigDaddy @ 29-06-2012, 00:27) *

Nej, radar är en pyretrinspray. Det dödar arbetarna men blir svårt att komma åt drottningen med, dvs det kommer nya myror.

Det som funkat för mig är myrdosor. Det är små "utfodringsställen" man lägger ut, myrorna går in och äter svagt förgiftat foder, tar med hem, matar larver och drottning... Eftersom giftet verkar långsamt tar det ett par dagar till en vecka, men alla dör och ingenting annat än myror utsätts för gift.

Nackdelen med myrdosor är att de innehåller ganska litet myrmat, så de räcker inte så långt. En koloni per dosa brukar det räcka till.
Lady Hamilton
Läste i en tidning för ett tag sedan att man kunde blanda bikarbonat ivatten och vattna med och det skulle ge effekt. I övrigt använder jag mig av samma knep som tidigare. Strör ut KANEL eller VITPEPPAR på marken och planterar TAGETES i tomat o gurkhinkarna och så "toppar" jag detta med att placera ut myrdosor på marken i växthuset = klarar mig ganska bra me denna kombination tummenupp.gif
(vilket eller vilka av alla mina "knep" som ger störest effekt förtäljer inte min historia)
duo2010
CITAT (BigDaddy @ 29-06-2012, 00:27) *
Sniglar har jag fullt av också, & rådjuren tar sig in trots att jag gör allt för att hålla dem borta. Börjar likna ett krig här hemma nästan......& då är jag djurvän egentligen, men verkar inte få behålla ngt själv av det jag planterar. Men just nu är myrorna största problemet som sagt.

Radar spray hamnar överallt och är ett gift. Kanel funkar bra hos oss men det skall vara torrt (och det är det ju inte i år!). Men det går nog åt väl mckt på hela tomten? Myrorna gillar när det är torrt så det borde inte vara så stort problem just nu? Vattna igenom krukorna ja dränk dem låt rinna av och pudra kanel på faten. Bikarbonat i vattnet kan väl knappast skada helller, har inte testat det. För rådjuren finns ett utmärkt svart smårutigt nät (har glömt namnet) i välsorterade plantskolor. Vi ser det inte på 20 m håll men odjuren gör det och går omvägar. Sniglarna är fler i år än tidigare av ngn oförklarlig anledning, där är plockmetoden effektivast om man vill skona "snälla" sniglar som pantern t ex. Tänk 400 för varje mördare du plockar så går det kanske lite lättare!
gunilla
Bengalow
Om kanel och bikarbonat tar död på myror, så är det väl också ett gift? Pyretriner, som ingår i Radar, är ett naturligt gift från Krysantemumväxter, gift som bryts ned ganska snabbt i ljus och luft. Det är samma verksamma beståndsdelar som används mot bladlöss i Pyrex, m.fl. fabrikat.
Jag ser inget allvarligt i att använda det, mer än att det luktar fan strax efteråt.
fvd
Jag antar att alla de här ovanstående tipsen fungerar på små ytor. Jag har en tomt på 900 m2 fullsmockad med myror, har någon ett tips utöver det jag redan gör som kan hjälpa ? Jag skulle vara mycket tacksam om någon vet något bra.
fvd
Igår var jag ute och rensade rabatter och då tittade närmare på myrorna de är ljust bruna och små. Dessutom hittade jag flygmyror. Jag har alltså två frågor, vilka sorter kan det vara ?
Gossen Ruda
CITAT (fvd @ 01-07-2012, 09:36) *
Igår var jag ute och rensade rabatter och då tittade närmare på myrorna de är ljust bruna och små. Dessutom hittade jag flygmyror. Jag har alltså två frågor, vilka sorter kan det vara ?

Nja, svaret på fråga två är att alla myror förökar sig artmässigt via bevingade könsdjur. Första frågan kräver en precisering, är de bruna åt det gula hållet och håller sig mest under jorden? I så fall är det gula tuvmyror varav Lasius flavus är vanligast. De lever mest av att mjölka rotlöss de odlar på div växter. Troligen är den hårda linjen bäst, dränk bona med en myrr-lösning. Läs på förpackningen. Myrdosor kommer förmodligen inte att fungera.

Edit stavfel.
fvd
Tack! Då har jag nog tuvmyror.
Anki på Öland
CITAT (fvd @ 30-06-2012, 23:18) *
Jag antar att alla de här ovanstående tipsen fungerar på små ytor. Jag har en tomt på 900 m2 fullsmockad med myror, har någon ett tips utöver det jag redan gör som kan hjälpa ? Jag skulle vara mycket tacksam om någon vet något bra.

Köp en flaska Fun Light och skvätt runt på tomten så försvinner myrorna. Aspartanet är giftigt för dom.
fvd
Det skall jag absolut göra. Jag tusar och tackar som min mormor brukade göra.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon