varghem
Måste bara visa vad min linearis har producerat för 4:e gången på 2 månader, ska ta kort på ynglena från andra omgången senare idag

kentbra
Hoya är ganska lätta att föröka med frö.
Plantera den så fort som möjligt, då de är färskgroende.
Ett par cm blomjord i en plastlåda med genomskinligt lock.
Lägg i fröna, vattna, ställt ljust och varmt.
Hoya linearis växer fort och du fr massor av plantor.
Vill du inte prova själv så kan du skicka fröerna till mig.

Kent
varghem
CITAT (kentbra @ 28-06-2012, 08:05) *
Hoya är ganska lätta att föröka med frö.
Plantera den så fort som möjligt, då de är färskgroende.
Ett par cm blomjord i en plastlåda med genomskinligt lock.
Lägg i fröna, vattna, ställt ljust och varmt.
Hoya linearis växer fort och du fr massor av plantor.
Vill du inte prova själv så kan du skicka fröerna till mig.

Kent

Jag har två omgångar redan sådda.... så jag håller på att leta plats sweatingbullets.gif i akvariet
Jag tror att linearisen faktiskt har blandat sig med någon annan hoya som blommade samtidigt så det blir kul att experimentera.
Dom två första omgångarna lyckades, för jag fick ett stort antal småttingar, men hur länge ska jag låta dom stå täckta, och när ska dom planteras om?? är bara hjärtblad än så länge på alla.
kentbra
När groddbladen är fullt utvecklade så ställ dem ljust, men inte i solen. Ta bort plasten 6 - 8 timmar mitt på dagen. Annars är det risk att de nya bladen möglar för dig.
När du väl fått rediga blad börja att ha öppet 12 timmar.
Har du sått i blomjord så plantera om den i cocosbriketter eller ännu bättre i grov cocosfiber.
Vattna genom att duscha dem, gärna 2 till 3 gånger om dagen.
Undvik blomjord eller näring i jord.
Verkar som små späda plantor inte tål det. Ge dem i stället en svag dos blomnäring vid varje duschning.
Man kan med fördel ha i vitamin B1 i vattnet man duschar. Detta stimulerar rotbildning och man får bättre tillväxt. En tablett B1 vitamin i en liter vatten. (Är även bra till andra växter.) B1 kan ras upp genom bladen.
Plantera dem i små kärl, undvik stora krukor. De vill ha trångt om rötterna. Särskilt i början.
När du fått 6 till 8 bladpar kan du plantera om dem i typ utplanteringsboxar på 6 till 8 cm.
Tänk på att i det vilda är de flesta Hoyor Epifyter, alltså växer på träd och inte i jord.
Så de vill ha ljust, varmt och fuktigt. Inte blött eller kallt om rötterna.
Hoya linearis hybrider brukar vara tacksamma. Växer fört och kan blomma tidigt.

Lycka till.
varghem
Tack Kent för denna utförliga bruksanvisningen.
Har ett 50-tal hoyor här hemma men frön av dom har jag då aldrig varken hoppats på eller hanterat.
Dom står i blomjord just nu, sån med pytte lecakulor i.
Ska plantera om dom i cocosfiber så fort dom är hanterbara. Dom nya frön jag fick satte jag direkt i cocosfiber så vi får väl se vilka som överlever.

Tack än en gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon