Sophia
Hej på Er! smile.gif
Jag är så gott som ny här på sidan!
I höstas så hyrde jag en kollonilott på 100kvm2..vilket känns jättekul..men jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig..! tongue.gif
Jag har varit med och odlat på vårat sommarställe när jag var barn..och sedan även lite själv på balkongen och i krukor..men nu vet jag alltså inte riktigt hur jag ska börja!?? blink.gif

Bla så skulle jag vilja veta om man ska gödsla INNAN man börjar så och sätta potatis m.m?
Vad är bäst att gödsla med om man vill ha lite vackra blommor och potatis..köksörter m.m?

Sedan så hann jag bara gräva upp och vända på en 6:e del utav jorden i höstas.
Detta gör man för att jorden ska finfördelas och för att ogräsrötterna ska frysa och dö..om jag har förstått saken rätt???
Saken är den att min kollonilott från början var fullkomligt täckt utav upp till två meter högt ogräs och av lupiner..och 5/6 har jag alltså bara klippt ned i stort sätt..! wink.gif

Nu när det varit plusgrader här i Stockholm ett tag så kanske man skulle kunna gräva upp och vända lite på resten av jorden för att hinna få samma effekt över hela kollonilotten till sommaren?

Tja..jag antar att jag har massor av fler frågor men just nu kan jag inte komma på fler..!
Skulle bli jätteglad om jag kunde få några svar!

Våriga hälsningar// Sophia smile.gif
Salvia
Hej !
Kul med en kolonilott. Börja med att kolla vilken sorts jord du har (fråga dina kolonigrannar )Det är aldrig fel att jordförbättra med Grov sand ,kompost och torv.Det brukar behövas. Ko och /eller hästskit är också bra.Det är nog ganska magert om lupinerna trivs.Tyvärr dör nog inga ogräsrötter av kyla så dom får du nog rensa bort för hand.Köp en bra bok eller låna en på bibliteket tex Köksträdgården av Lena Israelsson den var förresten med på bokrean,kolla om den finns kvar.
Fundera ut vad du vill ha ut av din lott och rita upp en enkel skiss hur du vill ha det med blommor och grönsaker. Det är vackert att blanda lite av varje.Kolla redan nu på fröer- en del saker måste förkultiveras.
På de flesta kolonier går man ihop och köper hem jordförbättringsprodukter det blir billigare och var och en slipper släpa tunga säckar,allt ditkört, det är smidigt.Du får höra dig för hur dom brukar göra annars kan du ju komma med det förslaget.Lycka till! wub.gif
Eva Swahn
HYRT kolonilott? Alltså, förlåt en idiot, men är den din eller inte? Om du har hyrt den av nån behöver du då inte tillstånd att göra om den? eller vad du nu har för idéer med den lilla täppan. På hur lång tid ska du ha den i din vård?

Hyrt sen i höstas? Då vet du ingenting om våren ju. Ta det lugnt! Låt trädgården vakna i sin egen takt. Njut närgånget av vad som kommer upp ur jorden. Det vet du inte nånting om. Du kommer att bli förvånad.

Det finns två grävningsskolor: 1/ att gräva 2/ att inte gräva. Jag tycker inte att du ska gräva, nu i alla fall. Trädgården har klarat sig utan dig och din entusiasm och respektera det. Du såg den första gången när hela säsongen gick in i sitt slutliga crescendo - och då är det förståeligt om man tar sig för pannan, framför allt om den har stått orörd.

Jag tycker du ödmjukt och på alla fyra ska iaktta vad som händer. Rita av, som sagt. Planera på papperet så länge. Skaffa färgpennor, sånna till barn är billigast. Läs in dig på området. Skaffa en bok om hur ogräs ser ut, så du inte river bort nått som du vill ha. Kolla hur skadliga djur ser ut så du kan avlägsna dessa när de dyker upp. Att sitta i sin trädgård med böcker och papper och pennor och en kaffetermos - är också trädgårdsarbete och njutning! Vilken sorts växter passar till täppan och till huset? Vilken färgskala passar? rosa? orange? varma färger? kalla färger? Det är mycket tankemöda i trädgårdsarbetet!

Ingår hus? Det ska också skötas - eller? Vill du tvunget riva och slita, kan du börja med att rensa växtligheten runt huset, för huset mår inte bra av tät grönska. Trädgårdsgångar? Rensa dessa! Staket? Frilägg detta.

Skaffa en BRA (oftast dyr) sekatör, ha den på dig hela tiden, och knipsa lite här och lite där.

Lycka till!!
Annki
Om du har odlinglott som min, utan hus, så börjar du ana i april-maj var lökar och perenner befinner sig. Och vilka delar som använts till köksträdgård. Gå varsamt fram och vänd köksdelen med grep samtidigt som du vänder ned hästgödsel/kogödsel och rensar bort flerårigt ogräs - kirskål, tistlar, kvickrot och maskrosor. Dela sen upp lotten i fyra zoner och kör växelbruk. Du kan söka på det bland tidigare inlägg här. För att få ogräsfritt sätter du potatis på en yta, om du gillar det. Det gäller att flytta runt grönsakerna år från år för att få ut det mesta. Och att tillföra lika mycket näring som växterna suger ut.

Jag hade göra i tre-fyra år innan jag fick hyfsat ogräsfritt och bra jord. Har aldrig tillsatt sand, eftersom jag har lerjord och resultatet kan bli cement. Men mängder av hästgödsel, kompost och annat material som luckrar upp jorden är bra.

Ja, man hyr sina odlinglotter av kommunen. Här på Södertörn betalar vi 350 kr/år för 100 kvm. Sen gör man vad man vill. Så länge grannarna inte klagar! biggrin.gif
ulf ryberg
Va kul, att du har fått tag i en kolonilott!
Det är som allra roligast när man planerar tycker jag. Jag inga massor av råd att ge dig men potatis kan jag en del om. Potatis ska kvävegödslas väldigt försiktigt, det blir bara en massa blast och en halvtaskig blöt potatis med dåliga lagringsegenskaper om du kvävegödslar kraftigt. Jag skulle föreslå att du sätter potatis på den delen av lotten som du höstgrävde. Gödsla den inte alls det räcker gott och väl med det som finns i jorden första året. Sätt den på förgroning några veckor innan sättning.
Gräv inte när det är blött i jorden. Det förstör den struktur du har fått i jorden under vintern. Vänta tills det har torkat upp i vår istället och vänd ner jorden en dag när du har fått lite värme i ytjorden så för du lite fördel av att vänta. Annars är det bra att höstgräva om du hinner. Avsikten är främst att luckra jorden, vända ner växtrester som bryts ner lättare då och ogräsbekämpa.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon