Full version: Anlagt äng ?
mamamaggan
Förra året anlade vi en liten äng. Sådde fröer och satte lite kungsängsliljor.

I år , första året , har kungsängsliljorna blommar fint men det ser inte ut att komma så mycket mer ( jo lite brännässlor , fanns antagligen fröer i jorden vi köpte ) .

Har förstått att det inte blir så mycket första året men någonting borde väl iaf visa sig ?!

Någon som har erfarenhet ?
RitRat
Jag har inte erfarenhet själv, men har hört att en äng tar 5-10 år på sig att etableras. De starka växterna överlever, andra dör, så man ska ha tålamod. Om jorden hade mycket ogräs i form av rötter eller frö, kommer ju de upp först och kan lätta erövra hela "ängen" - de är starkast!

Rensa bort så mycket nässla och annat ogräs så mycket ni orkar, och så mera blomfrö eftersom. Ge inte upp. Ni kan också köpa några färdiga starka perenna plantor som hör ängen till; daggkåpa, prästkrage, förgätmigej, och hoppas att de etablerar sig och sprider sig.
Azur
Jag har testat att anlägga äng. Andra året borde du ha en lite gles men dock äng.
kerstinbern
Men det beror ju helt på vad man har gjort för underarbete, d v s vad för jord man har använt etc. Dessutom lever ju de flesta växter i symbios med svampar, det tar fler år för det att utvecklas.
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2012, 20:26) *
Men det beror ju helt på vad man har gjort för underarbete, d v s vad för jord man har använt etc. Dessutom lever ju de flesta växter i symbios med svampar, det tar fler år för det att utvecklas.

???? Det var nytt. Orchidéer känner jag till men "de flesta" andra?
mamamaggan
Prästkragar har jag gott om på andra platser så dem kan jag flytta till ängen.

Jo jag vet att det tar ett tag , minst två år , innan en del av fröerna ger blommor men förväntade mig iaf att något skulle visa sig.

Jorden är nästan helt bar förutom då kungsängsliljorna och några brännässlor. Vi köpte " utarmad " jord eftersom ängen inte vill ha för näringsrik jord. Vi ser inte ens till nästan något annat ogräs än nässlorna.

Får beställa mer fröer och så framåt sensommaren så får vi väl se om det inte ska komma upp något nästa år iaf.

Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2012, 21:01) *
???? Det var nytt. Orchidéer känner jag till men "de flesta" andra?

Ganska många ängsväxter gör det men det är ganska dåligt kartlagt. Dessutom är många ängsväxter som lejongapsväxter halvparasiter som också behöver leva tillsammans med sina värdarter.
Peztis
Oj, så mycket trassel för en äng! (Menar inget illa!)

Jag brukar skämtsam (med modifikation) säga att när sonen var liten så befrämjade jag ängsväxterna, dvs jag klippte inte gräset som blev hur högt som helst, och det växte upp mycket vackra och fina blommor där. Prästkragar så klart men sedan lite annat...

Nu är det gräsmatta igen...
ängsvädd
Ja, som du och andra skrivit så blommar många arter först andra året efter sådd. Välj växter lämpliga för växtplatsens förhållande - är det en torräng så välj växter som trivs där, för fuktäng välj fuktälskande växter - detta kanske är självklart men skriver det iaf. Lycka till biggrin.gif Jag har en misskött äng som jag inte orkat slå med lie de senaste åren. Ängen ska slås sent på säsongen så att alla arter hinner blomma och gå i frö - september/oktober kan vara lämpligt. På min fuktiga lerjordsäng växer nu huvudsakligen skogsfräken - men det finns även lite blommor, ffa på ett torrare parti där skogsfräken inte trivs så bra. Många olika gräs med vackra frövippor finns.

Jag älskar ängar <3 Lycka till med din äng!
EKLO
Hej,
jag har en pytteliten yta på min naturtomt som jag försöker göra till äng (det var en mager äng när jag var liten för 40 år sen, förbuskad och igenväxt sedan dess - jag har röjt fram den, kan man säga).

Jag har slagit av gräset 2 ggr om året och tagit bort det - för att utarma jorden ytterligare. Efter fyra-fem år är det nu mest ängslika gräs som växer där, och inslag av lite blommor.

Vad jag tror om din jord är att den är för "fet" - nässlor trivs bara i kväverika och "goda" jordar. Eftersom kungängsliljorna trivs verkar det som om jorden har ett ganska högt ph-värde, och då är det väl blommor som gillar ganska kalkrika marker du ska satsa på. Och kanske tillsätta en del sand för att göra jorden magrare?

Firman pratensis på nätet har jag tittat på, de har ganska mkt upplysningar o tips när det gäller ängsblommor (och även försäljning av både frö och plantor tror jag, har aldrig köpt själv). För egen del ser jag mig omkring i trakten för att se vad som är naturliga inslag på de naturliga ängarna.
kerstin z5-6
Enkelt bara slå och forsla bort och vänta 100 ÅR smile.gif
ängar tar tid
RitRat
Jag bor på en tomt som har en ca 50 år gammal gräsmatta. Den är verkligen en formidabel blomsteräng om man inte klipper den. Ofta lämnar jag stora öar oklippta, och då kommer drygt ett tiotal olika blommor fram. Mycket trevligt.

Vi gödslar eller kalkar gräsmattan aldrig utan låter den växa helt naturell. Golfbanestuket gillar jag inte. Detta betyder att det också finns mossa i "ängen" på vissa ställen, men det gör heller inget. Mossa är skönt o mjukt att gå barfota på.

Vad jag menar är att en äkta äng tar verkligen lång tid att etablera. Det är nästan förrädiskt av fröfirmorna att sälja fröblandningar som heter "blomsteräng" - kunderna får en vanföretällning att man genom att strö ut den blandningen kan få en äng på ett par år.

Det går snabbare att alltid ha spade och plastkassar med sig i bilen och gräva med sig ängsväxter som man passerar i vägkanterna. Då får man dem som passar det område där man bor.
mamamaggan
Bra att få veta att vi har kväve i jorden . Vi blandade in grus i jorden när vi anlade ängen.

Köpte fröer från Pratensis , sådant som jag sett växer i trakten .

Har kollat Pratensis hemsida och ska nu köpa mer fröer för att så mer senare i sommar/höst.

Vi har inte kunnat klippa våra gräsmattor p g a allt regnade och där blommar nu framförallt prästkragarna så fint. Vi får gräva upp dem som sagt och plantera på ängen.
ängsvädd
Man behöver inte blanda in sand eller grus för att ängsblommor ska trivas. Det finns många blommor som trivs i tung lerjord smile.gif Lerjord är förhållandevis kalkrik.
Azur
Var det två år sen du planterade ängen, eller ett år?

Det är stor skillnad. Om det var förra året kommer det att börja hända lite nu i juli, men resten kommer året efter.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att "ingenting kommit upp"? Har du massor med gräs och andra växter men inga blommor, eller är det fortfarande bar jord? Ängsblommor blommar som sagt inte förrän efter två år, det är därför bl.a. pratensis blandar i ettåriga blomväxter som blåklint och kornvallmo i sina ängsblandningar, för att det i alla fall ska blomma lite.

Om det växer men lite tunt och ojämnt är det nog OK, bara att vänta; nystartade ängar ser skruttiga ut.

Om det har gått två somrar och du fortfarande har bar jord utan växter, då har nånting enligt min mening gått väldigt snett.

Om du däremot har massor av ogräs... Brännässla indikerar (sky)höga näringshalter. Ängar blir vackrast på näringsfattig mark, höga näringshalter innebär att högvuxna snabbväxande beståndsbildande växter som älggräs, hundäxing, hundkäx, kvickrot, och åkertistel kommer att kväva de lågvuxna och långsamväxande ängsväxterna. Problemet blir särskilt stort på fuktig mark, där blir såna här ogräs utan vidare över 1.5 meter höga och skuggar marken under dem helt kal.

Enda realistiska sättet att bli av med ett överskott på näring är att slå ängen 2 gånger per säsong i många års tid, och bära bort höet. Till slut ska näringshalterna sjunka och ogräsens tillväxt klinga av, och då kan man börja få äng, men det tar så lång tid att det är tveksamt om det är lönt den enorma arbetsinsatsen.
mamamaggan
Ängen anlades förra året . Det är mest bar jord med ett fåtal inslag av brännässla. I stort sett inget gräs heller men det kan väl bero på hur vi anlade ängen.

Platsen var tidigare ett enda stort område med kirskål. Vi har tidigare försökt med att göra ogräsfritt på stora områden och så sått i frön med ängsblommor. Funkade inte så bra , vi hade heller inte möjlighet att hålla efter ogräset p g a sjukdom.

Förra året började vi med att slå av all kirskål , lägga på ett lager tidningar, markväv och så inköpt näringsfattig jord som vi blandade med grus , enligt anvisningar hos Pratensis.

Satte kungsängsliljor och så sådde vi fröer , köpta hos Pratensis , av de ängsblommor som finns i trakten .

Visst en del kommer inte igång förrän år 2 men jag tycker att något borde ha visat sig nu eller är det för tidigt på sommaren ?
Azur
CITAT (mamamaggan @ 30-06-2012, 12:43) *
Visst en del kommer inte igång förrän år 2 men jag tycker att något borde ha visat sig nu eller är det för tidigt på sommaren ?

Om det går som för mig så händer ingenting förrän i juli, men då händer rätt mycket. Om ingenting har grott i oktober/november kommer nog inget att göra det, ev. kan du då "harva upp" jorden med en stålkratta och höstså igen.

EDIT: Jag tog listigt nog ingen "före" bild på min testyta, och den var bara ett par kvadratmeter, men den var höstsådd, ännu i juni var marken helt bar utan ett enda blad (och jag säker på att sådden misslyckats), men i slutet av september såg testytan ut så här:

[attachment=71050:nyang.jpg]
mamamaggan
OK då får jag vänta lite till . Jag blir så otålig för jag vill vill vill ha den där ängen.
ängsvädd
Har man mycket rådjur och andra vilda djur i området som gödslar ängen så är det svårt att få den mindre näringsrik, det hjälper inte att slå ängen. Jag rensar brännässlor för hand. En del sparar jag för det är många fjärilsarter som är beroende av brännässlor och jag vill även ha en fjärilsäng smile.gif Fjärilarnas larver lever av brännässlan.
Gossen Ruda
Beträffande nässlor så behöver ju inte marken vara näringsrik bara för att de växer där, de får nog växa där fröna råkar hamna. biggrin.gif Däremot kan man se hur frodiga bestånden är för att göra sig en uppfattning om näringstillgången. Så var det det där med fjärilar och nässlor. Det finns ett par arter som är beroende av att äta nässlor som larver, nässelfjäril och påfågelöga exempelvis. Dessa tillhör våra vanligaste arter så att uppoffra sig och odla detta plågoris för att gynna fjärilar är ganska meningslöst. Jag har nu lyckats utrota nässlorna vid sommarstugen, hurra.
mamamaggan
Nu har jag granskat ängen närmare. Några små bestaänd av brännässlor som sagt men nu såg jag att det verkar komma lite blåklint och prästkragar också.

Ingen kirskål , YES !!!!!

Det finns nog hopp även för den här ängen.
HelénE
CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2012, 13:06) *
Beträffande nässlor så behöver ju inte marken vara näringsrik bara för att de växer där, de får nog växa där fröna råkar hamna. biggrin.gif Däremot kan man se hur frodiga bestånden är för att göra sig en uppfattning om näringstillgången. Så var det det där med fjärilar och nässlor. Det finns ett par arter som är beroende av att äta nässlor som larver, nässelfjäril och påfågelöga exempelvis. Dessa tillhör våra vanligaste arter så att uppoffra sig och odla detta plågoris för att gynna fjärilar är ganska meningslöst. Jag har nu lyckats utrota nässlorna vid sommarstugen, hurra.

Ja jag har en stor nässla som växer precis nedanför min veranda, där precis inget annat vill växa för det är banne mig bara nån torr sandjord där, inte ens backtimjag och gråtimjag har jag fått att överleva där...några taklökar, men sen är det nässlan och jag tror inte det är näringsrikt där alls.

Nässlan får hållas, den skymmer ju faktiskt det lite fula sandpartiet och några fjärilar blir förhoppningsvis glada.

Helén

CITAT (mamamaggan @ 02-07-2012, 18:28) *
Nu har jag granskat ängen närmare. Några små bestaänd av brännässlor som sagt men nu såg jag att det verkar komma lite blåklint och prästkragar också.

Ingen kirskål , YES !!!!!
Det finns nog hopp även för den här ängen.

Grattis! Ett råd dock, ta itu med nässlorna så de inte tar över. Gräv upp dem med rötterna.

Helén
CillaM
Så svårt är det inte att få till en liten äng. En större äng lär ta lite mer tid , med tiden. Mitt förslag är att köpa ett lass jord, kratta ut det löst, så in det man vill ha, kanske vattna lite o hålla kolla på de mest invasiva ogräsen. Året efter så kommer de flesta blomster man har sått. Slå inte förrän de har gått i frö, och då ska fröerna vara mogna, dvs bruna och lätt lossna från plantorna.
ängsvädd
Jag tror det är fler fjärilsarter än ett par som är beroende av brännässlor. Påfågelöga och nässelfjäril är ju väldigt vackra fjärilar så dem vill jag gynna smile.gif

Jag håller nässelbestånden i schack genom att dra upp dem med rötterna innan de fröat av sig, men låter en del vara kvar. Funkar kanon - de tar inte över.

Tänk på att vissa blommor blommar väldigt sent på säsongen - slår man ängen för tidigt så ser man dem aldrig blomma. För fjärilarnas skull också så är det nya rekommendationer att slå ängen så sent som möjligt.
mamamaggan
Tack för de råden !

Vi har brännässlor på andra ställen där de inte " stör " lika mycket så där kan vi vänta med att ta bort dem .
Allekulla
Vi har en slänt som äng. Vi är lite lata och slår den inte alls. Men på våren innan växtligheten kommer igäng, då eldar vi av den på gammalt vis. Där är massor av arter. Några enstaka har vi planterat in, men det mesta har kommit av sig själv efter hand.
Klint
Hur går det med ängen?
Här har jag en liten dikesäng jag kunde inte vänta med att så till hösten så jag sådde i våras,blandat från Pratensis "Blomsteråkerfrö och ängsblandning utan gräs

[attachment=72037:_ng.jpg]
mamamaggan
Det går bra med ängen. För ett par veckor sedan hade de dykt upp en del blommor , hur det är nu vet jag inte för jag har inte kunnat åka till stugan på ett tag.

Har beställt nya frön , samma sorter som förra året , från Pratensis och de ska sås lite senare när min man slagit ängen med lie.
Klint
Kul att höra! Då har du nåt att se framemot när du kommer dit igen!
mamamaggan
Visst är det härligt när man har sådana saker att se fram emot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon