Full version: Bonsai eller inte?
mattys
Hej.

Jag har fått en "bonsai" i present av ett par polare och jag är absolut villig att lära mig sköta den.
Till att börja med behöver jag veta vad det är för art, det står nämnligen bara Ficus på prislappen.

Jag har förstått att man ska ha en speciell blandning av "jord/sand/barkmull" samt att man ganska tidigt måste plantera om den eftersom att leran den står i nu inte är bra.

Jag tänkte köpa kattsand(bränd lera) och blanda detta med blomjord, 1/2 - 1/2. Är det OK?

Hur ofta ska den ha vatten och kan jag se när den behöver vatten respekive är för blöt?
Vattenbad?
Stå ute eller inne? Isåfall, periodvis eller helt ute/inne?
Ljust/skugga/soljus - placering?

Massa frågor.
Lägger upp 3 bilder på den så kanske någon kan hjälpa mig vidare här!

Rebecca
Jag har en likadan och på min lapp står det Ficus Ginseng - googla på detta och du får massor av tips! Min står i västfönster och är nöjd med en skvätt vatten nån gång i veckan - men jag kunde väl sköta den bättre. Men som sagt, kör en googling och du skall finna... smile.gif
Bassam
Hej
På grund av har vi dåligt luftfukt inne så vi behöver lägga växten i hink innehåller vatten halvtimma, när vi känner att jord har blivit torr, och om vi kan ordna extra ljus , växt blir i en bättre position
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon