|
Hej! Jag käkade ett äpple (vet ej vilken sort, men det var rött på ena sidan och övergick i gult på andra)här på jobb och fick för mig att plantera några kärnor. Så jag torkade dom och stoppade dom i vanlig planteringsjord och vips så började det växa. Tog bara några dagar. Nu har jag fått plantera om plantorna i hinkar och dom är ca 70cm höga nu! Problemet är att jag inte vill att dom skall växa så fort på höjden utan vill redan nu börja få en liten krona. Är det möjligt, och hur skall jag göra? Är det för tidigt? (Se bild) Problemet är att jag har ingen trädgård att snacka om, iallafall inte som har plats till tre äppelträd ;-) Jag skulle därför vilja fortsätta driva upp dom inomhus som "mini" äppelträd. Är det ens möjligt? Tacksam för svar från alla er äppelexperter här.
Jan af Lisö
28-06-2012, 15:33
Vad vill du uppnå med dina plantor ?? Det blir inte alls SAMMA äppelsort som som du åt upp på jobbet utan något helt nytt, med stor sannolikhet ett litet och surt äpple.
Är det kärnor från ett svenskt äpple så kan du ympa dem till våren med någon ädel sort och plantera ut. Är det utländska äppelsorter så fryser de nog när de planteras utomhus.
Dessutom så tycker jag att växterna på dina bilder ser inte alls ut som äpple.
Alexander-VG-zon3
28-06-2012, 16:26
Blir härdigheten ''sortäkta'' fast inte frukten blir det ? har sått många olika kärnor från utländska sorter, har inte haft några problem med övervintringen klarat sig även i kruka ute.
Men visst liknar det Malus,, dom blir inga bra växter att ha inne dom vill ha vintervila.
Huggorm
28-06-2012, 16:38
Ovanligt spetsiga löv för att vara äpple, men det är väll ganska stor skillnad mellan fröplantor och de framtagna ätsorterna.
Vill man att de skall dela sig kan man kapa toppen, men de bör även stå ganska ljust. Är det för mörkt, dvs. inomhus kan de få för sig att bara skicka en ensam ny topp. Dessutom bör de gärna få lite vindbelastning också, så de inte blir höga och rangliga.
Som sagt behöver äpple vintervila, så de kommer förmodligen att dö om du har dem inomhus längre än ett år eller två.
Alexander-VG-zon3
28-06-2012, 17:23
Sedan skiljer sig juvenila blad också, blir både rundare och silvrigare som vuxna.
BigDaddy
28-06-2012, 23:34
Jag satte äppelfröer från äpple jag köpt för några år sedan & de såg ut precis såhär som på bilden faktiskt vad jag minns. Mina klarade sig över vintern & nästa sommar inomhus i kruka så det går. Jag hade nog 2st som jag hade kvar sålänge innan jag kasserade dem. Blev även de väldigt långa & rangliga & ville inte förgrena sig så bra heller. Mina stod dessutom i ett mörkt fönster så det behöver inte vara omöjligt att behålla dem inne.
Jag fliker in med en fråga då ni var inne på ympning. Hur gammal bör det trädet man ympar på vara för att det ska vara bäst förutsättning?
Alexander-VG-zon3
29-06-2012, 09:10
Många växter fast dom kräver vintervila (riktig vinter) kan överleva länge inne, kanske flera vintrar men dom kommer växa nåt otroligt snabbt nästan åretrunt få dåliga skott och sedan tyna bort utan att utvecklas och till sist dö. Frösådda/unga plantor är nog enklare att klara övervintern dels är dom inte blombara och dels är det ''första år''. hade man gjort tvärtom tagit växter gamla från ute och satt in hade det nog gått snabbt innan dom varit döda nog max att dom överlever en vinter. Många som barn har vi väl testat att så både hassel, ek, kastanj inne och päron och äpple m.m.,, och det är så klart roligt att testa och se ett liv växa upp men det får nog mer ses som en kul och lärorik grej än en långvarig krukväxt som utvecklas.
Dom ska bli som träd, så naturlig förgrening kommer senare när dom är redo att bilda krona. Men vill man får friska och bra plantor(träd) som sedan blommar så ska man plantera ut dom under våren-sommaren. Så att dom också hinner förstå att det blir vinter och kan invintra. Och planterar man dom på våren måste dom avhärdas.
Jag ympade på utbildningen, men kommer inte ihåg hur gamla plantorna var, men dom var kanske runt 50-100cm och stammar som ett finger i tjocklek.
CITAT (Huggorm @ 28-06-2012, 17:38)  Som sagt behöver äpple vintervila, så de kommer förmodligen att dö om du har dem inomhus längre än ett år eller två. Dom kan få stå i uterummet över vintern. Där är nästan lika kallt som ute.
Huggorm
29-06-2012, 13:28
CITAT (jkock @ 29-06-2012, 14:25)  Dom kan få stå i uterummet över vintern. Där är nästan lika kallt som ute. Det blir nog utmärkt. Ställ ut dem i god tid bara, så de får tid på sig att invintra.
CITAT (flaxss @ 29-06-2012, 10:10)  Dom ska bli som träd, så naturlig förgrening kommer senare när dom är redo att bilda krona. Men vill man får friska och bra plantor(träd) som sedan blommar så ska man plantera ut dom under våren-sommaren. Så att dom också hinner förstå att det blir vinter och kan invintra. Och planterar man dom på våren måste dom avhärdas. Tack för bra svar. Så du menar alltså att man inte skall toppa plantorna för att snabbare få en "krona" utan låta dom vara?
BigDaddy
29-06-2012, 14:33
Det låter logiskt som du skriver.  Ok, synd att de måste vara så gamla. Kanske kan se om man hittar ngt vildäppleträd ngnstans man kan gräva upp & ympa på. Hade hoppats man kunde så frö i sommar från äpple som man till våren ympar på. Men då lär de behöva vara lite äldre som det låter. Jag har dock ett träd på tomten, på berget faktiskt, som har fingerstorlek i omkrets & jag tror är äpple. Ser onekligen så ut. 1,5 meter högt ungefär. Kan tänka mig att ngn slängt en skrutt där från vårt äppelträd vi redan har på tomten för det stod 4-5st liknande precis intill, men tog bort dem. Får väl testa ympa på det men får nog flytta ner det från berget först. Är det lämpligt att flytta det & ympa till nästa vår el kan man göra det nu innan? Ska testa ympa in flera sorter tänkte jag, vore skoj. Har ett sådant på landet.
Alexander-VG-zon3
29-06-2012, 14:48
Tror inte alls de vi hade var så gamla kanske 2-3år,, var länge sen så jag kan ha fel för mig. CITAT (jkock @ 29-06-2012, 14:29)  Tack för bra svar. Så du menar alltså att man inte skall toppa plantorna för att snabbare få en "krona" utan låta dom vara? Mitt var ett svar på varför dom förbli ''pinnar'' fast dom är nåt år dvs när växten är redo så förgrenar den sig naturligt. Och inte ett svar på hur/när man toppar, ber om ursäkt för att jag skrev otydligt. Toppar du dom så tvingar du ju fram nya skott och kan därefter bygga upp en krona. Dock ska man nog inte toppa för tidigt.
CITAT (flaxss @ 29-06-2012, 15:48)  Toppar du dom så tvingar du ju fram nya skott och kan därefter bygga upp en krona. Dock ska man nog inte toppa för tidigt. Ok. Efter att ha läst alla svar här så tror jag att jag lugnar mig lite med toppandet och ser hur plantorna utvecklar sig. Tack
Detta ser ut som rätt typiska äppelsådder på första säsongen i mina ögon. Bladen ser inte likadana ut senare.
Alla äppelsådder första säsongen liksom årets grenväxt på ett äldre träd på äpple växer utan sidogrenar. Sidogrenar på äpple kommer först på andra året, ibland på tredje.
Det första årets äppelträd kallas spö, och det växer rätt upp som en pinne med blad. Förlorar det toppen brukar det fortsätta att från en nedre knopp växa rätt upp, och den delen som fortsätter att växa (en månad till, sedan upphör ju äppelträden att växa i utomhusklimat) utvecklar inte sidogrenar, oftast inte nästa år heller. det gör däremot fjolårets ved.
Med dina sådder kan du ju prova att sätta ett ute på tidiga hösten eller sensommar. bra att veta är att äppelträd ute behöver hela augusti och resten av säsongen för att förbereda sina grenar för vintern. Du kan inte bara hux flux i senhöst eller vinter sätta det i annat klimat, då får grenarna troligtvis köldskador och torkar in.
De andra skulle jag plantera ut någonstans i närmiljön. Det är roligt att gå förbi allmänna områden och se "sina" träd växa upp. det du har kvar inomhus har mycket liten chans att klara sig. Ska man klara dt tror jag man måste göra bonsai av det, och för att lyckas med det är det bäst att kontakta bonsaisällskapet. Man klarar inte att hålla ett träd rot- och kronbeskuret i helt främmande klimat utan att lära sig från expertisen.
Man kan ympa, dvs sätta in en sort, i hur tunna grenar som helst i stort sett. Det är fråga om hantverk, liksom med att ympa i grövre grenar. Lite mer torkkänsligt är riktigt tunna grenar också och ympmaterialet måste ju vara lika tunt. Men det går om man är noggrann med snitten och håller fuktigt/skuggat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|