Full version: KRYDDTORK
kryddbruden
Hej

Jag har nu börjat skörda en hel del kryddor.

Hörde talas om att det fanns en speciell kryddtork..

Är det någon som vet hur de ser ut och var man kan få tag på en sådan eller om det finns en ritning så man kan göra själv.

Ordet OLLA ELLER ÅLLA sades en typ av tork heta... sälv har jag inte en aning.

Såg någonstans en vånings kryddtork som man antingen kunde köpa eller göra..

vet ni av något liknande så hör gärna av er =))
RitRat
Min bror har gjort ett litet torkskåp för svamp, bär, örter....

Snickra ihop ett enkelt fyrkantigt "torn" av plywood - utan golv och tak - ungefärliga mått kan vara höjd 60-70 cm, bredd och djup 35 cm. Det ska stå på fyra ben ca 5-6-7-8 cm höga. Inte så noga med måtten. Ena väggen ska vara en dörr med gångjärn.

Spika lister i 2 av innerväggarna (på motsatta sidor) och bygg ramar av trä till hyllor som spänns med finmaskigt metallnät av något slag, t.ex. myggnät. Det kan bli 3-4-5 flyttbara hyllor, beroende på höjden av skåpet.

Golv och tak till skåpet gör man också av samma nät som hyllorna får.

Såga ett rektangulärt hål i ena sidans nederkant, nedanför den nedersta hyllan. Där placerar du en kupévärmare som ändå inte används den här årstiden. Ta mått för hålet från din kupévärmare. Hur kupévärmaren hålls på plats, får du klura ut själv, jag kommer inte ihåg hur brorsan löste det där.

Sen är det bara att ladda hyllorna med det som ska torkas, stänga dörren, starta kupévärmaren och vänta på resultatet. TErmostat behövs inte, kupévärmare brukar ju ha olika effekter. Testa dig fram.

Jag har upplevt att alla örter blir smakrikare och behållen färgen mycket bättre om man doppar dem snabbt i kokande vatten och låter rinna av på en frottéhandduk innan man lägger dem i torken.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon