LaPaloma
...och kom hem till en stor trädgårdsbedrövelse!

Semester och lite ledigt vill väl de flesta ha, även vi. Planerade noga detta och anlitade en trädgårdsvattnare/skötare för trädgården samt växthuset samt att vi verkligen hade försökt att se till att underlätta detta jobb på alla sätt. Tog dessutom tidig semester, var borta från 15 juni och 12 dagar framåt vilket trodde vi skulle underlätta då högsommarvärmen ännu inte skulle vara i faggorna.

Vår semester söderut bestod mestadels av regn och jagande av mördarsniglar (första gången i mitt 50-åriga liv!) medan kusten vid Umeå kom det inte en droppe regn under alla dessa 12 dagar och det har satt sina spår i trädgården! Inget ont om trädgårdsskötaren, för ansvaret ligger ju hos oss, och denne har ju verkligen försökt vattna så gott det gick. Men snacka om otur!

Mängder av rosor och andra växter har fått mängder med löss och jag förstår att det beror på torkan, gula blad på en hel del växter och liten tillväxt i odlingslandet.

Jag har en del funderingar som jag hoppas att ni trädgårdskunniga har lite svar på:

- Snöbollsbusken, är full av svarta löss och du kan knappt se att det är några fina blad på denna. Står den kanske för torrt, även i vanliga fall? Ska jag beskära ner den totalt eller bara behandla den mot löss?
- Många rosor har löss men en del har tagit stryk av kylan i vinter. Framförallt ”Hansaland” samt ”Honungsrosen”. Beskar det vad jag då tyckte i våras det som var dött men ser nu när jag kom hem från semestern att det är mycket mer som är dött. Kan jag nu ta bort det döda eller beskära ner rosorna hårt?
- Plymspireorna får varje år löss. Vad kan det bero på?
- Brudspireahäcken är full av gröna larver (vilket är återkommande). Kan jag beskära ner den nu kraftigt och börja bygga upp den på nytt?
- Växthuset: Varje år får mina tomater en hel del (3-4) extra stjälkar som växer upp nerifrån tomatplantans rot. Visst är det så att tomatplantan bara ska ha en huvudstam? Vad beror detta på? Jag har bara gett växtnäring till mina tomatplantor två gånger denna säsong hittills men ändå får jag en kraftig bladväxt. Kan jag ta bort denna bladväxt i måttlig mängd?
Hoppas att ni kan ge mig lite hjälp mitt i all bedrövelse!
Eva 33c
Jag kan bara svara på din tomatfråga; det som kommer nere vid stammen är tjuvar som blivit för stora. Tomater är väldigt levnadskraftiga växter och om man lät dem hållas skulle de utveckla skott åt alla möjliga håll och bli helt ohanterliga i växthuset. Inget onormalt alltså och bara att ta bort så fort man ser dem. Det kan komma nya på samma ställe som man tog bort också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon